رژم کتوژنیک چیست و چه مزایای و عوارضی دارد؟

عوارض رژیم کتوژنیک چیست افرادی که از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی میکنند، معمولاً میزان مصرف کربوهیدرات را به ۲۰ تا ۲۵ گرم در روز محدود پنج آسان روش‌ها ساخت با رژیم کتوژنیک 28 روزه چقدر کم میکنیم زودتر 1402 میکنند. علاوه بر این، بیشتر افرادی که از استرس مزمن رنج میبرند دچار کمبود خواب هستند و کمبود خواب یکی از عوامل مؤثر در اضافه وزن است. همانطور که گفته شد در ابتدا رژیم کتو (Keto) برای کنترل تشنج در کودکان مبتلا به صرع استفاده میشده است و با تحقیقات و پژوهش های بیشتر متوجه شدند که این رژیم میتواند در راستای کاهش وزن سریع برای افراد عادی هم کارایی داشته باشد. یکی از ویژگی های بیماری پارکینسون تجمع غیر طبیعی پروتئینی است که با نام آلفا سینوکلئین شناخته می شود. کورتیزول هورمونی است که معمولاً با نام هورمون استرس شناخته میشود و سطوح بالای این هورمون در بدن باعث ذخیرهی چربی به ویژه در ناحیهی شکم میشود. برای کاهش این عوارض بهتر است چند هفته رژیم کمکربوهیدرات را دنبال کنید تا بدنتان یاد بگیرد چگونه چربی بیشتری بسوزاند و سپس کربوهیدرات را از رژیم غذاییتان حذف کنید. البته بهتر است گوشت دام و طیوری را مصرف کنید که تغذیهی طبیعی و سالم داشتهاند.

حتی اگر مواد غذایی فرآوریشده به گونهای تولید شده باشند که با رژیم کتوژنیک سازگار باشند زیادهروی در مصرف آنها روی کاهش وزن تأثیر منفی میگذارد. برای شروع رژیم کتو از سه وعده غذایی (صبحانه، نهار و شام) شروع کنید و میانوعده را حذف کنید. در طول هفته برای سه یا چهار جلسهی تمرینی برنامهریزی کنید و بهترین زمان را برای اجرای برنامه انتخاب کنید. وقتی سبک کتو را در تغذیه میپذیرید باید تمام وعدهها را با تفکر و برنامهریزی آماده کنید. بلکه باید اصول اولیه رژیم غذایی را بشناسید و در طول دوره رژیم به آنها پایبند باشید تا بتوانید به هدفتان برسید. اما برای ورزشکاران حرفه ای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، رژیم مناسبی نیست.کتوژنیک هم مانند تمام رژیم های غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید. آسیب های مغزی: بررسی های حیوانی نشان داده اند که این رژیم می تواند صدمات مغزی را کاهش داده و پس از آسیب دیدن مغز به بهبود سریعتر آن کمک کند.

آموزش غذای کتوژنیک

در طول روزهداری یا زمانی که کربوهیدرات بسیار کمی در رژیم غذایی موجود باشد، بدن ابتدا گلوکز ذخیره شده را از کبد خارج میکند و از آن برای سوخت رسانی به سلول ها کمک میگیرد. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط و چربی بالا است. بقیهی کالری مجاز شما با چربی و پروتئین پر میشود. همانطور که وزن شما به مرور افزایش پیدا کرده باید به مرور هم کاهش وزن داشته باشید اما میتوانید با برخی رژیمهای غذایی سرعت کاهش وزن را بالا ببرید. آنچه که میخورید را به شدت زیر نظر داشته باشید. برای اینکه شرایط برای کتوزیس فراهم شود، باید مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش پیدا کند. افرادی که به شدت گرسنه هستند معمولاً در وعدههای غذایی پرخوری میکنند. بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی کتوژنیک روی میآورند، قبلا رژیم اتکینز (Atkins) داشتند و پروتئین خود را محدود نکردهاند. حداقل در شروع رژیم کتوژنیک باید تا جایی غذا بخورید که سیر شوید و مصرف کالریتان را محدود نکنید.

معنی کتوژنیک چیست

اگر نمیدانید در هر وعدهی غذایی باید چقدر کربوهیدرات مصرف کنید، میتوانید از اپلیکیشهای رژیم غذایی کمک بگیرید. در واقع مواد غذایی و غذاهایی که در رژیم کتوژنیک مورد استفاده قرار میگیرند حاوی مقادیر زیادی پروتئین و چربی هستند و به همین دلیل است که افراد پس از مصرف آنها بیشتر احساس سیری میکنند. رژیم کتوژنیک یا کتو ، یک رژیم تخصصی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات خیلی کم است که جهت درمان نوجوانان و برخی بزرگسالان مبتلا به صرع و برخی بیماریهای دیگر بکار می رود و بتازگی در درمان چاقی و کاهش وزن سریع و یا خروج از استپ وزن مورد توجه قرار گرفته است. اگر فقط آرزوی لاغر شدن داشته باشید خیلی زود از برنامه کاهش وزنی که دارید خسته میشوید اما وقتی تصمیم گرفتید وزن خودتان را پایین بیاورید میتوانید به روزهای بهتر هم برسید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایا و معایب رژیم کتوژنیک

مهم نیست از کدام رژیم غذایی پیروی میکنید؛ نکتهای که باید برای کاهش وزن همراه با حفظ سلامتی رعایت کنید مصرف مواد غذایی کامل و مغذی است. اجرای یک برنامهی ورزشی منظم تأثیرات مثبت بیشماری دارد که هر کدام از آنها در حفظ سلامتی و تناسب اندام نقش دارند و چربیسوزی یکی از این تأثیرات مثبت است. با این اطلاعات میتوانید برای خود برنامهی غذایی منظم و مناسبی طراحی کنید. رژیم غذایی کتوژنیک برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مبتلایان به دیابت یا کسانی که به دنبال بهبود سوخت و ساز بدن خود هستند، فوق العاده است. یک فنجان از این میوه فوق العاده آبرسان حدود ۱۲ گرم کربوهیدرات و تنها ۴۶ کالری دارد. اما برای همه افراد بایستی بطور شخصی میزان کالری و سایر درشت مغذیها محاسبه شود لذا این نمونه رژیم کتوژنیک ممکن است برای همه مناسب نباشد. اما آیا با سایر رژیمهای غذایی نمیتوان به همین دستاورد رسید؟ درست است که رژیم کتوژنیک میتواند رویکرد کمکی خوبی در درمان برخی بیماریها و عارضهها باشد و حتی ممکن است کاهش وزن را تسریع کند؛ اما عموماً حاوی مقادیر بالایی از گوشت قرمز و سایر غذاهای چرب، فرآوریشده و نمکی است که بسیار ناسالم هستند. برای نمونه، لبنیات طبیعی و پرچرب، انواع گوشت قرمز و سفید، تخممرغ و چربیهای سالم مانند آووکادو و روغن زیتون همگی گزینههای مناسبی هستند.  Data w᠎as cre᠎ated  by  GSA Co nt᠎en​t  Generator DEMO.

دوره رژیم کتوژنیک چند روزه است

مصرف برخی از چربیهای غیراشباع سالم مانند آجیل (بادام، گردو)، دانهها، آووکادو و روغن زیتون در رژیم کتو مجاز است. از آنجا که بسیاری از مواد غذایی سازگار با رژیم کتوژنیک مانند آووکادو، روغن زیتون، لبنیات پرچرب و آجیل کالری زیادی دارند، مهم است که در مصرف آنها زیادهروی نکنید. برای اینکه به اندازهی کافی فیبر و مواد مغذی دریافت کنید، حتماً سبزیجات غیرنشاستهای مانند سبزیجات برگدار، بروکلی، فلفل دلمهای و قارچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سعی کنید روزانه یک تا دو فنجان آب گوشت مصرف کرده و به اندازه کافی آب بنوشید. همچنین اگر هر زمانی که فرصت کافی برای تهیهی غذا ندارید غذاهای آماده و فستفودها را مصرف میکنید، نمیتوانید در کاهش وزن به نتیجه برسید. هنگامی که از رژیم کتوژنیک پیروی میکنید و به دنبال کاهش وزن هستید، لازم است که سبک زندگی خودتان را تغییر دهید و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. باعث میشود در روزهای آزاد، رژیم متعادلتری داشته باشید. یک بخش مهم در رژیم غذایی ثبت آن چه میخورید و مقدار آن است. کاهش وزنی که افراد با آن در رژیم کتوژنیک برخورد میکنند، فرد به فرد متفاوت است.

رژیم کتوژنیک برای بدنسازان

در این حالت، بدن شما چربی ها را به مولکول های کوچک به نام کتون ها تبدیل می کند.استراتژی رژیم کتوژنیک آموزش دادن بدن به تکیه بر یک منبع جایگزین انرژی به غیر از گلوکز و تغییر نحوه استفاده از انرژی است. مرحله سوم: در این ضمن، در غیاب گلوکز، بدن نیز شروع به سوختن چربی و تولید کتون میکند. از آنجایی که میلیون ها نفر قبلا تجربه اش کرده اند، مزایای اثبات شده زیادی برای کاهش وزن، سلامتی و عملکرد دارد اینها شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. بعد از آن هر چقدر رژیم را با دقت بیشتری رعایت کنید میزان کاهش وزن شما بیشتر میشود. اگر میخواهید یک رژیم غذایی مناسب کاهش وزن، مانند رژیم کتوژنیک را شروع کنید از ابتدا نباید به فکر نتیجه باشید. نکته: به یاد داشته باشید تمام این موارد تحقیقاتی هستند که انجام شده اند و برای قطعیت کامل باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. از طرفی دیگر، افرادی که به تازگی رژیم کتوژنیک را شروع کردهاند باید فیبر بیشتری مصرف کنند تا عملکرد دستگاه گوارش در آنها با اختلال مواجه نشود. بیشتر افرادی که باید وزن خود را کاهش دهند، اهداف بلند پروازانهای را در پیش میگیرند و آرزو دارند متناسب با سایزی باشند که شاید برای آنها واقع گرایانه نباشد.

1-توانایی رژیم برای کاهش وزن در کوتاه مدت.

به طور کلی توصیه میشود بریا گرفتن چنین رژیمهایی باید با پزشک مشورت کرد. به طور کلی، تحقیقات کتوژنیک محدود است. در واقع کتو نیز با محدود کردن میزان کالری و انتخابهای غذایی شخص، میتواند برای کاهش وزن مثمرثمر واقع شود. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و همچنین سبزیجات غیرنشاستهای میتواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید و کالری اضافی هم دریافت نکنید. 1-توانایی رژیم برای کاهش وزن در کوتاه مدت. باتوجه به شرایط هرشخصی مدت زمان رژیم کتوژنیک هم متفاوت است اما در بهترین حالت بین 2 تا 3 ماه میتوانید از رژیم کتوژنیک استفاده کنید. اما در مجموع هیچ آزمایش طولانیمدتی وجود ندارد که اثرات رژیم کتوژنیک را در طول زمان بر دیابت و کلسترول بالا بررسی کرده باشد. اگرچه کم کردن وزن به مقدار زیاد آن هم در کمترین زمان ممکن میتواند یک هدف وسوسهانگیز باشد اما بر اساس توصیهی کارشناسان بهترین الگو برای کاهش وزن، کاهش بین نیم تا یک کیلوگرمی در هر هفته است که مقدار دقیق آن به وزن افراد بستگی دارد. وقتی در تلاش هستید تا با رژیم کتوژنیک وزن کم کنید اما تلاشهای شما به نتیجه نمیرسد، باید دلیل یا دلایل آن را پیدا کنید. بعد از ورود به فاز کتوز باید مصرف چربی را کنترل کنید تا بدن چربی ذخیره شده را بسوزاند نه چربی مصرفی را.

چربی منبع اولیه انرژی در کتوژنیک است یعنی بدن بجای کربوهیدرات از چربی برای سوخت و ساز استفاده میکند. این حالت زمانی اتفاق میافتد که مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و ذخیره گلوکز (قند) بدن که منبع اصلی انرژی برای سلولهاست، محدود شود. اگر رژیم کتوژنیک را دنبال میکنید اما توجهی به میزان کالری دریافتی ندارید، به احتمال زیاد نمیتوانید وزن کم کنید. در قسمت بالا نحوهی عملکرد رژیم کتوژنیک را بررسی کردیم. شما در 2 هفته اول باید به دقت رژیم کتوژنیک را رعایت کنید تا وارد فاز کتوزیس شوید تا فرایند تبدیل چربی به انرژی مصرفی شما (کاهش وزن) شروع شوید. کتوزیس وضعیتی متابولیکی است که در آن بدن برای تأمین انرژی به جای گلوکز چربی میسوزاند. شما باید مرتباً از وضعیت بدنی خود و کمبودهای غذایی آن آگاه باشید. اگر از کسی رژیمتان را دریافت کرده باشید معمولا جایی برای گزارش دارد اگر خودتان برنامه را تنظیم کردید از یک دفتر یادداشت استفاده کنید.