۹ عامل خطری که ما را به حمله قلبی نزدیک می کند


سکته قلبی

تهران (پانا) – برخی از عوامل خطر سکته قلبی تحت کنترل شما هستند، اما برخی دیگر نه. بیماری های قلبی عروقی سالانه باعث حدود ۲.۱ میلیون حمله قلبی می شود و بیش از ۴۰ درصد از افراد مبتلا به حمله قلبی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، بر اساس آمار جامعه آمریکا، بیش از ۷ میلیون شهروند آمریکایی در طول زندگی خود دچار حمله قلبی شده اند.

سن: با افزایش سن، خطر حمله قلبی افزایش می یابد. بیش از ۸۰ درصد افرادی که بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می دهند بالای ۶۵ سال سن دارند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از بستگان نزدیک، مانند والدین یا خواهر و برادر، سابقه بیماری قلبی زودرس داشته باشد (قبل از ۶۵ سالگی برای مردان و قبل از ۵۵ سالگی برای زنان)، احتمال حمله قلبی در شما بالاست. البته داشتن سابقه خانوادگی لزوماً به معنای حمله قلبی نیست، اما سبک زندگی نامناسب شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

یک مسابقه: آمریکایی های آفریقایی تبار، سرخپوستان آمریکایی و آمریکایی های مکزیکی بیش از سفیدپوستان در معرض حملات قلبی هستند.

سیگار: اگر هنوز دلیلی برای ترک سیگار پیدا نکرده اید، باید بدانید که خطر حمله قلبی دو تا چهار برابر بیشتر از سایرین است. سیگار منجر به مشکلات کلسترول و خطر لخته شدن خون می شود که در نهایت خطر حملات قلبی را افزایش می دهد.

چربی بالا: نزدیک به ۳۴ میلیون آمریکایی در معرض خطر ابتلا به کلسترول بالا و افزایش خطر حمله قلبی هستند. سطوح بالای کلسترول تام با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است.

فشار خون بالا: از هر سه بزرگسال آمریکایی یک نفر فشار خون بالا دارد و در معرض خطر سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه و نارسایی قلبی است. فشار خون بالا را می توان با کاهش وزن، کنترل مصرف نمک، ورزش و حذف الکل کنترل کرد.

زندگی منفی: سبک زندگی غیر فعال خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد، اما ۳۰ دقیقه ورزش در روز می تواند این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اضافه وزن: چربی اضافی بدن، به خصوص در ناحیه کمر و شکم، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد. خبر خوب این است که با رعایت رژیم غذایی مناسب و خوردن ماهی، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم مانند روغن زیتون می توان این چربی ها را کاهش داد.

دیابت: اگر دیابت نوع ۲ دارید، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. زنان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. دیابت باعث باریک شدن شریان ها و رگ های خونی کوچکتر می شود.

چه کاری می تواند انجام دهد؟

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که قلب سالمی داشته باشید و از بیماری قلبی جلوگیری کنید، تغییر سبک زندگی مطمئناً می تواند سلامت شما را از راه هایی مانند بهبود جسمی و ذهنی بهبود بخشد:

سیگار کشیدن را ترک کن. بهتر است سیگار را شروع نکنید. خطر حمله قلبی در افراد غیر سیگاری که دائماً در معرض دود سیگار هستند (مانند زندگی با همسر سیگاری) نیز بسیار زیاد است. بنابراین، حذف قرار گرفتن در معرض دود بسیار مهم است.

بهبود سطح کلسترول خون. خطر بیماری قلبی با افزایش کلسترول تام ارتباط مستقیم دارد. به طور کلی کلسترول تام باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. کلسترول HDL در مردان باید بالای ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و در زنان ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. رژیم غذایی کم کلسترول، چربی های اشباع شده و ترانس و قندهای ساده به کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند.

کنترل فشار خون بالا. تفسیر و درمان فشار خون نیز باید به صورت جداگانه و با در نظر گرفتن ویژگی های خطر بیماری قلبی انجام شود. فشار خون با رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و در صورت نیاز دارو کنترل می شود.

کنترل دیابت. اگر دیابت به درستی کنترل نشود، می تواند باعث آسیب قلبی از جمله حمله قلبی و مرگ شود. دیابت را با خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش، حفظ وزن مناسب و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک کنترل کنید.

فعال باشید حتی فعالیت های تفریحی مانند باغبانی یا پیاده روی می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. بیشتر افراد باید ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنند. تمرینات هوازی باید شامل گروه های عضلانی بزرگ باشد. فعالیت های هوازی شامل پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا، طناب زدن و دویدن است. اگر پیاده روی ورزش مورد علاقه شماست، از گام شمار استفاده کنید و ۱۰۰۰۰ قدم در روز بردارید.

تغذیه مناسب داشته باشید. داشتن یک رژیم غذایی سالم که دارای نمک کم، چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کلسترول و قندهای تصفیه شده باشد ضروری است. سعی کنید غذاهای غنی از ویتامین ها و سایر مواد مغذی، به ویژه آنتی اکسیدان ها را که نشان داده شده است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کنند، و همچنین مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل را امتحان کنید. غلات کامل را افزایش دهید.

کنترل استرس. استرس و عصبانیت غیر قابل کنترل می تواند باعث حمله قلبی و سکته شود. از تکنیک های کنترل استرس و خشم برای کاهش خطر بیماری قلبی استفاده کنید. برای مدیریت استرس، لازم است تکنیک‌های تمدد اعصاب، نحوه مدیریت زمان، تعیین اهداف واقعی و برخی تکنیک‌های جدید مانند تصویرسازی هدایت‌شده، ماساژ، تای چی یا یوگا را بیاموزید.