۶ تا از بلاهایی که اینرسی به ما مبتلا می شود


دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ – ۰۱:۳۰

تکان های غیر متحرک و زیاد نیستان

تهران (پانا) – یکی از بدیهی ترین تهدیداتی که پشت میز نشستن برای شما ایجاد می کند، کاهش متابولیسم بدن و بروز اضافه وزن و چاقی است.

به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعات اخیر محققان، نشستن طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۶۴ درصد افزایش می دهد.

افتادگی ستون فقرات، فشار بیش از حد بر روی استخوان های گردن، پشت و لگن و بسیاری از ناهنجاری های اسکلتی، غضروفی و ​​عضلانی از دیگر عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز است:

فتق دیسک: محققان موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی در ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که حرکات منظم بدن باعث تحریک جریان خون جدید و ارسال مواد مغذی به دیسک های بین مهره ای می شود. اما نشستن طولانی مدت منجر به ناهماهنگی دیسک ها و تشکیل کلاژن سخت بین تاندون ها و رباط ها می شود.

سندرم متابولیک: محققان کلینیک مایو خاطرنشان کردند که کاهش جریان خون و کاهش کالری سوزی در هنگام نشستن خطر لخته شدن خون، فشار خون بالا، کلسترول، مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی و کبد چرب را افزایش می دهد.

خطر فلج شدن: اغراق آمیز است، اما نشستن طولانی مدت می تواند باعث فلج یا حتی مرگ زودرس شود. نتایج یک دوره تحقیقاتی هشت و نیم ساله در دانشگاه نورث وسترن نشان می دهد که وضعیت نشستن نامناسب و طولانی مدت، به ویژه در افراد مسن، خطر فلج را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد. همان محققان خاطرنشان کردند افرادی که در شب تلویزیون تماشا می‌کردند یا بازی‌های پشتیبانی شده انجام می‌دادند نسبت به افرادی که فقط یک ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کردند، ۶۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند.

سندرم تونل کارپال: شایع ترین خطر نشستن طولانی مدت پشت میز، سندرم تونل کارپال است که با بی حسی، ضعف و درد در دست، مچ دست و بازو ظاهر می شود. به خصوص هنگام کار با صفحه کلید و ماوس. سندرم تونل کارپال شایع ترین نوروپاتی است که در اثر فشردگی عصب مدیان در ناحیه تونل کارپ ایجاد می شود.

گردن درد: اکنون به وضعیت نشستن خود پشت میز توجه کنید. به احتمال زیاد، به جای اینکه گردن خود را در راستای ستون فقرات خود قرار دهید، به جلو خم شوید. بدون شک شانه ها و کمر شما هم وضعیت بدی دارند یعنی شانه هایتان افتاده و کمرتان خمیده است. ناهماهنگی گردن، شانه ها و ستون فقرات هنگام نشستن پشت کامپیوتر که معمولاً ساعت ها طول می کشد، منجر به آسیب های فشاری مکرر و دائمی به عضلات و ساختار استخوانی گردن می شود که از انتهای جمجمه تا مهره های خلفی امتداد می یابد. آن شامل. برای به حداقل رساندن صدمات، باید صاف بنشینید و گردن را به سمت جلو حرکت ندهید تا در راستای شانه ها و ستون فقرات باشد.

رگ های واریسی و لخته های خون: به گفته محققان کانادایی، نشستن طولانی مدت پشت میز یا مبل خطر ابتلا به DVT را به خصوص در بین افراد چاق افزایش می دهد. متأسفانه اگر لخته های خون حرکت کنند و وارد ریه ها شوند و باعث آمبولی ریه شوند، کشنده است. DVT همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون متوقف می‌شود و مایعات بدن در ناحیه‌ای از پا جمع می‌شوند و لخته خون را تشکیل می‌دهند. توجه داشته باشید که نشستن طولانی مدت به دلیل عدم تحرک باعث تورم مچ پا، واریس و پوکی استخوان می شود.