۸ درمان خانگی سوختگی با روغن که پوست شما را نجات می‌دهد


اکثر افراد، معمولا یک بار سوختگی را تجربه کرده‌اند. این عارضه، بسیار ناخوشایند است و معمولا درد، قرمزی، تاول و تورم را به همراه دارد. سوختگی با روغن (Oil burns) که یکی از سخت‌ترین نوع سوختگی است که بیشتر خانم‌های خانه‌دار در معرض آن قرار می‌گیرند. در این محتوا می‌خواهیم در مورد عارضه سوختگی با روغن و نحوه درمان آن در در منزل و از طریق طب سنتی اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

درمان صحیح سوختگی با روغن

برای اینکه بتوانید به درمان خانگی سوختگی با روغن بپردازید، لازم است که ابتدا بدانید سوختگی شما چه درجه‌ای دارد و شدت ان در چه اندازه است. وقتی که نوع سوختگی را شناسایی کردید، درمان آ برای شما راحت‌تر می‌شود. قبل از اینکه به درمان فکر کنید باید بدانید، سه نوع سوختگی با روغن وجود دارد که درمان این عارضه بستگی به سطح سوختگی آن دارد:

در این نوع سوختگی، فقط لایه بیرونی پوست فرد درگیر می‌شود، رنگ پوست در بیشتر مواقع قرمز می‌شود و تورم و درد بسیار کمی دارد. این نوع عارضه، معمولا با انواع پماد ضد سوختگی قابل درمان است و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

  • سوختگی درجه دو با روغن

این نوع سوختگی به نسبت نوع ال، بر لایه عمیق‌تری از پوست تاثیر می‌گذارد، رنگ پوست سفید و براق می‌شود و باعث ایجاد تاول و قرمزی بر روی پوست بدن می‌شود.

زمانی که فرد دچار سوختگی درجه یک و دو می‌شود، معمولا با داروهای خانگی و استفاده از ماسک‌های گیاهی، پمادهای سوختگی و مواردی از این قبیل به راحتی قابل درمان است.

  • سوختگی درجه سه با روغن

در سوختگی درجه سوم، اکثر لایه‌های پوستی دچار آسیب می‌شود، درد شدیدی متوجه فرد می‌شود و در بعضی موارد سوختگی تا مرز استخوان نیز پیش می‌رود که حتما به مراقبت پزشک نیاز است.

درمان سوختگی درجه یک و دو با روغن

پزشکان متخصص آسیب شناسی پوست عقیده دارند که با وجود اینکه سوختگی‌های درجه یک و دو، سطحی هستند به راحتی در منزل قابل درمان هستند، اگر روش درستی را برای درمان آنها در نظر نگیریم، ممکن است، تا مدتی درد داشته باشد و یا جای زخم بر روی پوست بماند بنابراین برای درمان این زخم‌ها در منزل باید بدانید که چه کاری باید انجام دهید و چگونه به درمان جای سوختگی بپردازید.

برای درمان سوختگی با روغن در درجه یک و دو، پزشکان متخصص پوست نکاتی را به بیمار توصیه می‌کنند که در زیر برای شما توضیح خواهیم داد، درمان سوختگی درجه سه در خانه اما ممکن نیست و باید حتما به اورژانس مراجعه کنید.

درمان سوختگی با روغن
درمان سوختگی با روغن

۱. محل سوختگی را سرد و خنک نگه دارید

زمانی که پوست دچار سوختگی می‌شود، ابتدا محل آسیب دیده را به وسیله کمپرس یخ و یا آب خنک، سرد و مرطوب نگه دارید و یا در زسر آب خنک فرو ببرید و به مدت ده دقیقه و یا بیشتر این کار را تکرار کنید تا به درد آن کاهش یابد.

۲. استفاده از باند استریل و نچسب

استفاده از باند استریل برای تمیز نگه داشتن محل سوختگی می‌تواند به درمان و تسکین آن کمک کند. در صورتی که پوست دچار تاول شده باشد، مواظب باشید که به وسیله باند، پاشیده نشود.

۳. استفاده از پماد موضعی و یا داروهای گیاهی

از داروهای گیاهی، پماد و یا هر دارویی که برای تسکین مصرف می‌شود، استفاده کنید اما مواظب باشید استفاده از پمادها و داروها باعث عفونت زخم نشود.

۴. مصرف مسکن و آنتی بیوتیک

از مسکن‌هایی که نیازی به نسخه و تجویز پزشک ندارند استفاده کنید.

۴. جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید

تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث قرمزی و سوزش سوختگی شود و در نتیجه لکه تیره‌ای بر روی پوست به جای گذارد. بنابراین از ناحیه سوخته در مقابل نور خورشید محافظت کامل به عمل آورید.

۵. بهترین داروهای گیاهی درمان خانگی سوختگی با روغن

تمامی سوختگی‌ها، برای درمان و بهبود، باید یک دوره زمانی را طی کنند که سوختگی با روغن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین سعی کنید مراقبت کامل را از ناحیه سوخته شده به عمل آورید و برای بهبودی آن عجله نکنید. سوالی که معمولا برای افراد پیش می‌آید این است که برای سوختگی با روغن چه باید کرد و چگونه می‌توان در منزل به درمان این عارضه پرداخت؟ در اینجا به چند روش برای درمان سریع سوختگی با روغن می‌پردازیم:

۶. استفاده از پماد برای سوختگی با روغن

استفاده از پماد زینک اکساید برای سوختگی با روغن از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است و معمولا تاثیر خوبی نیز بر روند بهبود این عارضه داشته است. پماد آلفا برای سوختگی با روغن نیز مناسب بوده و باعث رطوبت رسانی به عارضه جای سوختگی می‌شود و به این ترتیب به درمان آن کمک می‌شود. همچنین استفاده از پماد کالاندولا برای سوختگی با روغن نیز تاثیرگذار است و به درمان و بهبود زخم کمک می‌کند.

۷. درمان سوختگی با روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از ویتامین است E است که برای درمان سوختگی و ترمیم و التیام آن، بسیار موثر است. این روغن، همچنین حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث ضد عفونی جای زخم و اسکار سوختگی می‌شود بنابراین می‌توانید از ترکیب آن با محصولاتی مثل آلوئه‌ورا، عسل، زردچوبه، آب لیمو و … ترکیب کنید و بر روی زخم بمالید. به این ترتیب به بهبود زخم سوختگی کمک می‌کنید.

۸. درمان سوختگی با روغن کنجد

روغن کنجد نیز سرشار از ویتامین F بوده و از سلول‌های پوستی محافطت می‌کند و در تشکیل لایه‌های جدید پوستی و جلوگیری از خشک شدن پوست بسیار موثر است. ویتامین E موجود در این روغن نیز از ایجاد رسوب‌های کلسترول در عروق خونی جلوگیری می‌کند که در کنار آنزیم‌های اتصال کلاژن و الاستین که در ترکیب روغن وجود دارد، باعث ترمیم و تشکیل بافت‌های جدید بر روی پوست می‌شود.

درمان سوختگی با روغن کنجد
درمان سوختگی با روغن کنجد

چه زمانی برای سوختگی با روغن باید به پزشک مراجعه کنیم

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، تشخیص این است که چه زمانی برای سوختگی با روغن باید به پزشک مراجعه کرد و چه زمانی می‌توان این عارضه را در منزل درمان کرد.

مواردی که باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد:

سوختگی درجه سوم

زمانی که سوختگی با روغن، به عمق پوست‌های زیرین پوست رسیده باشد و یا اینکه ناحیه زیادی را در بر گرفته باشد. پوست ناحیه سوخته، به شکل مومی و سفید رنگ در آمده باشد و یا رنگ قهوه‌ای تیره داشته باشد و همچنین بافت پوست به شکل برجسته و چرمی درآمده باشد.

سوختگی چشم با روغن داغ

یکی از خطرناک‌ترین نوع سوختگی با روغن، سوختگی چشم است در این گونه مواقع ممکن است چشم دچار عفونت شود بنابراین برای درمان و از بین بردن جای سوختگی با روغن در ناحیه چشم بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

زخم دردناک

در مواردی که زخم درد شدیدی داشته باشد و همچنین از روی آن، بوی بدی به مشام برسد باید به پزشک مراجعه کرد.

تاول همراه با ترشح مایعی از آن

در مواردی که زخم به سرعت تاول می‌زند و از روی تاول آن مایعی ترشح می‌شود حتما باید برای درمان تاول سوختگی با روغن داغ به پزشک مراجعه شود تا از عفونی شدن زخم جلوگیری کند.

موارد دیگری که باید به پزشک مراجعه شود عبارتند از:

  • زمانی که نواحی مثل کشاله ران، صورت و یا باسن دچار سوختگی شده باشد
  • درجه حرارت بر روی زخم بالا باشد.
  • درد و قرمزی و التهاب بر روی ناحیه تا چند روز طول بکشد.

سوالات متداول سوختگی با روغن

چند سوال که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند عبارتند از:

چگونه می‌توان سوختگی با روغن را به سرعت درمان کرد؟

برای اینکه سوختگی با روغن، با سرعت بالایی درمان شود باید سریع آن را خنک نگه دارید تا از ورم کردن آن پیشگیری شود. بعد از خنک کردن، محل سوختگی را با آب و صابون بشویید و یک گاز استریل نچسب به دور ان بپیچید تا از آلوده شدن آن جلوگیری کند و به این ترتیب زخم دچار عفونت نشود و زودتر بهبود یابد.

چگونه از ایجاد اسکار بعد از سوختگی با روغن جلوگیری کنیم؟

برای اینکه جای زخم و یا اسکار بعد از سوختگی بر روی پوست نماند بهتر است در زمان ترمیم زخم، از پمادهای آنتی‌بیوتیک و ضد سوختگی استفاده کنید تا زخم دچار عفونت نشود و به این ترتیب اثری از آن بر روی پوست نماند.

بهترین پمادی که می‌توان برای سوختگی با روغن استفاد کرد کدام است؟

پمادهای آنتی‌بیوتیک زیادی برای درمان سوختگی به بازار عرضه شده است که در بین آنها پماد سیلور سولفادیازین (Silvadene) بهترین پماد برای سوختگی با روغن محسوب می‌شود که برای استفاده از آن به نسخه پزشک نیاز است.

همچنین می‌توان پماد کالاندولا، پماد پلی اسپورین یا نئوسپورین، پماد زینک اکساید و پماد آلفا نیز گزینه‌های مناسبی برای درمان و ترمیم سوختگی ناشی از روغن هستند.

درصورتی ‌که از روش‌های درمان سوختگی با روغن استفاده کرده‌اید و بهبودی کامل نیافتید و یا اینکه سوختگی شما از نوع درجه سه است می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ از بهترین مشاوره پوست و مو برای درمان کمک بگیرید و یا اینکه برای مراجعه به پزشکان متخصص پوست در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی خود، نوبت دکتر پوست دریافت کنید

پذیرش ۲۴ با داشتن کادری متبحر و کارشناس ، این امکان را برای افراد در سراسر کشور فراهم کرده است که با صرف کمترین زمان و مشاوره غیرحضوری بتوانند با کمک پزشکان متخصص و به درمان بیماری‌های خود بپردازند. این سامانه، نوبت‌دهی آنلاین دارد تا بیماران بدون فوت وقت بتوانند در منزل خود به درمان سوختگی با روغن توسط پزشکان متخصص آسیب شناسی پوست بپردازند.

visitcompletecare.com



Source link