گرانی ها به دام افتاده و مجلس در گرداب برنامه ها بر اعصاب جامعه – پایگاه خبری مدرس


گزارش کردن پایگاه خبری مدرا; نمایندگان مجلس یازدهم در سومین سال حضور خود در مجلس همچنان بر معرفی پروژه های حاشیه ای که تاثیر چندانی بر زندگی مردم ندارند تاکید دارند و همچنان برخی مسائل مربوط به پروژه هایی مانند طرح حفاظت و در چند سال گذشته وجود دارد. هفته ها، دوباره طرح هایی مطرح شد که انتقادات و اعتراضات عمومی وجود داشته است.

این طرح ها در حالی از سوی برخی بازیگران ارائه می شود که مردم برای دیدن طرح خود برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی به بهارستان نگاه می کنند، اما به نظر می رسد برخی از بازیگران در فضایی به دور از فضای افکار عمومی زندگی می کردند.

دیگر هرگز اختیارات مجلس را محدود نکنید

۲۹ خردادماه نمایندگان در یکی از جنجالی ترین آرای خود تصمیم گرفتند نظارت بر دیوان عدالت اداری را محدود کنند و بر این اساس، دیوان عدالت اداری حق بررسی تصمیمات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی را دارد. شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارند.

این تصمیم با انتقاد شدید سیاستمداران روبرو شد. برخی این تصمیم را ایجاد فضایی برای تصویب طرح بحث برانگیز حفاظت سایبری دانستند و برخی دیگر معتقد بودند این تصمیم باعث کاهش هزینه های اخراج اساتید دانشگاه می شود. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی به این تصمیم و همچنین اظهارات عجیب یک نماینده در مورد ازدواج بین المللی واکنش معناداری داشت و نوشت: پیشنهاد یک نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در مورد زنان ایران چه می تواند باشد. طرح روانی عملی برای انحراف اذهان مردم و عموم مردم از تصمیم غم انگیز دیروز مجلس مبنی بر سلب حقوق مردم ایران در امکان پیگیری مخالفت با مصوبات شورای عالی فضای مجازی مطلع هستند. فضا و شورای عالی انقلاب فرهنگی. ظاهراً مجلس از طرح حمایتی درس گرفت، اما نه احترام و احترام به حقوق اولیه مردم، بلکه برای منحرف کردن مردم از رضایت‌های مضر».

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس دهم در واکنش به این مصوبه گفت: آنچه از تصویب این طرح توسط مجلس برداشت می شود این است که مجلس در وهله اول زمینه را برای ورود سایر نهادها فراهم کرد. وارد روند قانونگذاری شود.» در حالی که تنها مرجع قانونگذاری طبق قانون اساسی شورای اسلامی است. در واقع مجلس نمی تواند حقوق قانونی خود را به سایر نهادها تفویض کند و صلاحیت قانونگذار برای تصویب قوانین انحصاری و غیرقابل تفویض است.

او همچنین انتظار داشت «شورای نگهبان به این تصمیم اعتراض کند». ممکن است اعضای شورای نگهبان بگویند که این مصوبه حقوق اولیه مردم را محدود می کند، بنابراین باید از دستور کار خارج شود و در نهایت شورای نگهبان طبق برخی از اصول قانون اساسی این مصوبه را رد می کند.

انتظاری که در دو روز گذشته توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام محقق شد و در نهایت در ۲۳ تیرماه هیات عالی نظارت بر مجمع ضمن بررسی دو بند از این مصوبه مبنی بر عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی ” با تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی «و همچنین ماده ۴۶ مصوبه مجلس مبنی بر اصلاح ماده ۸۴» مبنی بر لغو مصوبات ماده ۱۲ این قانون، پس از بررسی و مطالعه. مغایرت های مطرح شده با اکثریت آرا مصوبه مجلس در دو بند مذکور اجرا شد و اطلاع شورای نگهبان از این موارد توسط رئیس جمهور مغایر با سیاست های کلی نظام است. مقام عالی نظارت

اما شورای نگهبان هیچ واکنشی به این تصمیم در مورد مغایرت با قانون اساسی نشان نداد.

مجلس به دنبال فروش مشاغل قدیمی است؟

تبدیل ایران به مرکز خرید و فروش آثار باستانی و ممنوعیت حفاری های غیرقانونی در حالی که برخی در قالب طرح «استفاده بهینه از اشیاء و گنجینه های باستانی» را نشان می دادند، یکی از آن برنامه های بهارستانی هاست که حتی پیش از این نیز وجود داشت. پرورش آن در مجلس و فعل پاسخ های زیادی وجود داشت. این طرحی است که در سال ۱۳۸۸ توسط حمید البقایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه شد. بقایی همچنین قصد راه اندازی بازار خرید و فروش آثار تاریخی در جزایر کیش و قشم را داشت که در آن زمان به دلیل شدت مخالفت ها و درگیری های قانونی این طرح متوقف شد و از مدار خارج شد. حالا پس از گذشت سالها در سال ۱۴۰۱، همین طرح توسط نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شد.

پیروز حناچی شهردار سابق تهران در واکنش به این طرح گفت: نمایندگانی که این طرح را ارائه کرده اند، میراث فرهنگی را یک گنج می دانند، شاید آن را در کلام نگویند، اما این گونه است. انتقاد اصلی به این طرح این است که میراث فرهنگی را یک گنج زیرزمینی دیدند، به عبارتی به سال ۱۲۷۵ برگشتیم.

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا درباره طرح مجلس برای فروش اشیاء تاریخی گفت: پس از ابلاغ این طرح، اقدامات رسانه ای و کارشناسی خوبی علیه این طرح انجام شد و قطعا این ایده در همین نقطه متوقف خواهد شد و ادامه نخواهد داشت. دیگر و این واکنش‌ها نشان می‌دهد که وقتی بحث‌های کارشناسی و رسانه‌ای به موقع انجام شود، چند روز می‌تواند در پیشگیری از بلایای آینده مؤثر باشد.»

انجمن علمی آثار باستانی ایران نیز در نامه ای به محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی، این طرح را “خطرناک” و “شرم آور” توصیف و ایرادات، مغایرت ها و مغایرت های قانونی آن را تشریح کرد. در نهایت ۵ نفر از امضاکنندگان این طرح طی نامه ای به محمدباقر قالیباف خواستار حذف این طرح از دستور شدند.

جلال رشیدی کوچی نیز در این باره گفت: آثار تاریخی ما گنج است، اما گنجینه ای است که باید به نسل های آینده منتقل شود و نمی توان برای آن هزینه کرد و ارزشمند است و باید حفظ شود. بلوغ لازم را داشته و جز تشویش و تشویش که خوشبختانه از دستور کار مجلس خارج شد، نتیجه ای نداشته است.»

داستان باقی می ماند…

این دو طرح تنها دو طرح برجسته مجلس یازدهم نبودند، طرح صیانت از فضای مجازی یکی از جنجالی ترین اقدامات این مجلس بود که هنوز پایان آن مشخص نشده است. تلاش برای ممنوعیت ورود آلات موسیقی به کشور، تعیین جریمه نگهداری حیوان خانگی، عدم تغییر ساعت رسمی کشور و… از دیگر اقدامات مجلس در سه سال گذشته، سه سالی است که مردم تحت پوشش قانون قرار داشتند. بیشترین فشار اقتصادی، اما مجلس مشغول بود. چنین چیزهایی را برای خودش تعیین کرده است.

بر اساس برخی آمار، هزینه هر دقیقه از جلسات مجلس ۲۱ میلیون تومان است و در یک جلسه عمومی یک ساعت یک میلیارد تومان به دست مردم و نظام هزینه می شود، آیا این امر بر معیشت مردم سر می زند یا در امر مهمی دخالت می کند؟ تصمیمات اقتصادی که به دولت در حل مشکلات کمک می کند؟