کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها نکنید


دومین روز گردمایی، همراهان پروشی، فرهنگی آموزش و پروش سراسر کاشور

تهران (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد مشاغل کاذب توسط نوجوانانی که جزو دانش آموزان گروه سنی محسوب می شوند، هشدار داد: نباید کودکان و نوجوانان را در دنیای آنلاین رها کنیم. . فضای بیرونی.

روزنامه ایران در صفحه هجدهم خود به شماره ۷۹۴۸ نوشت: به دلیل شیوع کرونا، آموزش و پرورش مجبور شد ۱۵ میلیون دانش آموز را برخلاف میل خود به فضای مجازی خارج کند. مدتی است که نوجوانان در شبکه های مجازی به ویژه اینستاگرام ویدئوها و مطالب نامتعارفی منتشر می کنند که نشان از خلأ آموزشی، شکاف فرهنگی و عدم نظارت والدین دارد. این دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان مطمئناً اینفلوئنسرها را الگوی خود قرار می‌دهند که گاهی مشکلات اخلاقی دارند.

روزنامه ایران در تکمیل این گزارش نوشت که «اصغر باقرزاده» در خصوص مشاغل کاذب نوجوانان و وظیفه آموزش و پرورش در قبال دانش آموزان و فرهنگیان برای جلوگیری از آسیب های بیشتر در فضای مجازی تصریح کرد. بیشتر مطالبات به سمت تسهیلات، اعتبارات و کارمزدها است. طبق قانون حمایت از شهروندان و نوجوانان، آموزش و پرورش وظایفی دارد که در بندهایی تعریف شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بررسی افت تحصیلی در بین افراد در معرض خطر پرداخت و ادامه داد: آموزش و پرورش باید موارد عدم ثبت نام یا موارد مشکوک افت تحصیلی دانش آموز را شناسایی و به بهزیستی اجتماعی یا اداره حمایت از کودکان و نوجوانان قوه قضائیه گزارش دهد. همچنین وظیفه آموزش باید پس از شناسایی و شروع پوشش تحصیلی، این افراد را تحت حمایت نهادهای پیشگیرانه و قضایی قرار دهد. در نهایت، مدیران، کارکنان و معلمان این موسسات باید برای این منظور آموزش ببینند تا مراقب مراقبت از دانش آموزان باشند تا از مدرسه خارج نشوند و موارد مشکوک را گزارش نکنند.

وی افزود: بر اساس این قانون آموزش و پرورش نمی تواند نسبت به ترک تحصیل یا دور شدن دانش آموزان از روند آموزشی بی تفاوت باشد. با شیوع کرونا این موضوع گسترش یافت و این کودکان و نوجوانان گاه مورد آزار اقتصادی، مالی و حتی اخلاقی قرار گرفتند که البته کشور ما فاقد آن است. اما با آمدن کرونا، زنده ماندن و فرار از تحصیل بیشتر و بیشتر مشخص شد، زیرا برخی به آموزش مجازی اعتقادی نداشتند و برخی تاثیر آن را کار کم یا پسندیده می دانستند، اما در کل آموزش جدی گرفته نشد.

باقرزاده گفت: آموزش و پرورش موظف بود تمامی بازماندگان و بازماندگان تحصیلی را شناسایی کند، بنابراین مامور آموزش متوسطه و معاونت ابتدایی باید بازماندگان تحصیلی و بازماندگان تحصیل را شناسایی می‌کردند و آن دسته از کودکان و نوجوانانی را که برای مشاغل مجازی مقدر می‌شوند، ممکن است با افت تحصیلی شناسایی کنند. از نظر، من می خواهم بگویم که ما می توانیم آنها را تماشا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال شیوع کرونا و اصرار بر استفاده دانش آموزان از فضای مجازی و استفاده از شاد ما را به عنوان مربی و والدین متقاعد کرد که یکی از سواد لازم در روزهای اخیر سواد رسانه ای به ویژه سواد برای بودن است. در فضای مجازی این آسیب در این مدت در حالی خود را به خوبی نشان داد که کارشناسان سال هاست دانش آموزان را نسبت به استفاده از فضای مجازی برحذر داشته اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون همه می دانیم که آینده آموزش و پرورش بسیار مهم است. آینده آموزش و پرورش با فضاهای مجازی، فضاهای غیررسمی و رسانه ها مرتبط است. ما این دسته از افراد و نوجوانان را رصد نکردیم و شناسایی نکردیم، این کودکان و نوجوانان را رصد نکردیم و شناسایی نکردیم، اما سعی کردیم زمینه را فراهم کنیم تا دانش آموزان با آسیب ها آشنا شوند. به این ترتیب بحث کد (Student Injury Care System) معرفی می شود و وارد آموزش سواد رسانه ای و خدمات آموزشی برای معلمان، مربیان و دانش آموزان می شویم.

وی خاطرنشان کرد: به ویژه در سازمان دانش آموزی بخشی را با عنوان آموزش رسانه راه اندازی کردیم که پس از آن آموزش مربیان و معلمان ادامه خواهد داشت. البته این کار تازه شروع شده است و اگر دانش آموزان ما سواد رسانه ای را بیاموزند می تواند در شبکه های مجازی هم مفید باشد و هم بی ضرر.

باقرزاده گفت: برخی از دانش آموزان وارد عرصه آموزش های اقتصادی شدند و خودشان به ساخت و فروش اجناس وارد شدند. این کار باید زیر نظر خانواده، معلمان و کانون فرهنگی هنری انجام شود. ما این گونه فعالیت ها را ممنوع نمی کنیم و معتقدیم دانش آموزان می توانند صنایع دستی خود را به صورت مجازی بفروشند.

همانطور که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: استفاده ابزاری از کودکان برای مواردی که شما گفتید مانند ساخت کلیپ و تبلیغات مطلقاً ممنوع است. وظیفه آموزش در مواردی که ذکر کردیم و موارد دیگر برای بقیه سازمانها. قانون حمایت از کودکان وظایف همه نهادها را مشخص کرده است، اما ما نیز موظفیم دانش آموزان را شناسایی و از آسیب آنها جلوگیری کنیم.