چگونه روحیه مثبتی دارید؟


سایه دار

تهران (پانا) – همیشه دلسوزی نسبت به دیگران مهم است، اما آیا با خودتان مهربان هستید؟

به گفته ایرینا، درست است که همه ما هر روز سعی می کنیم اطرافیانمان را راضی کنیم و به احساسات آنها توجه کنیم. اما آیا ما به همان میزان مهربانی نسبت به خود داریم؟ اکثر مردم عموماً به دیگران اهمیت زیادی می دهند و راحتی و رضایت خود را در اولویت بعدی قرار می دهند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای ذهن و بدن خود انجام دهید این است که استراحت کنید و به یاد داشته باشید که ما نیز سزاوار عشق هستیم.

با این حال، ممکن است بگویید که من برای این کارها وقت ندارم یا کارهای زیادی برای انجام دادن دارم. اما قرار دادن نیازهای دیگران بر نیازهای خود، یکی از دلایل شلوغ بودن است که می تواند استرس و رنجش را در روان شما ایجاد کند و مانع از آن شود که بهترین نسخه از خود باشید. تحقیقات نشان داده است که افزودن فعالیت های خودمراقبتی به برنامه روزانه می تواند به میزان قابل توجهی استرس را کاهش دهد و احتمال ابتلا به بیماری های روحی و جسمی را کاهش دهد. بهبود خلق و خوی شما باعث افزایش بهره وری در دراز مدت می شود و باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید. با انجام ۱۰ روش ساده برای تمرین مراقبت از خود، با ذهنی روشن و شاد به کار و روابط خود نزدیک شوید و به چرخه مثبت خود ادامه دهید.

۱. تغذیه سالم و تمرکز داشته باشید

اولین کاری که می توانید برای انجام مراقبت از خود انجام دهید این است که غذای سالم و تمرکز داشته باشید. ما اغلب وعده های غذایی خود را می خوریم در حالی که چندین کار دیگر را همزمان انجام می دهیم. تلویزیون تماشا می‌کنیم، صفحات مجازی را مرور می‌کنیم، کتاب می‌خوانیم یا کارهای دیگری انجام می‌دهیم که ما را از تمرکز بر غذایمان باز می‌دارد. بنابراین، خود را از تجربه ناب یک وعده غذایی مغذی محروم می کنیم. از خود بپرسید که آیا می توانید همزمان با رایانه خود کار کنید، زمانی که با دوستان و عزیزان خود برای صرف غذا بیرون می روید؟ پاسخ قطعا خیر است. پس به همان اندازه به خود احترام بگذارید. همیشه باید به خود اجازه دهید که از وعده غذایی خود بدون هیچ حواس پرتی اضافی لذت ببرید.

۲. دستاوردهای خود را ثبت کنید

درست همانطور که تهیه فهرست کارها و تعیین اهدافتان فواید زیادی دارد، کارهایی که انجام داده اید نیز به همان اندازه مهم هستند. پس به کارهایی که انجام داده اید توجه کنید و در پایان روز با نوشتن یا فکر کردن در مورد آنها از خودتان تشکر کنید، به خصوص کارهای مثبت و موفق. آیا توانستید وارد یک رابطه جدید شوید یا روابط قبلی خود را بهبود بخشید؟ آیا آنچه را که نیاز دارید خریدید؟ لباساتو شستی؟ آیا تکالیف و تکالیف خود را در محل کار انجام دادید؟ اگر یک کار کوچک انجام داده اید، هر چقدر هم که کوچک باشد، شایسته قدردانی از خودتان هستید.

۳. سپاسگزاری خود را ابراز کنید

درست مانند پیگیری کارهایی که انجام داده‌اید، مراقبت از داشته‌هایتان و شکرگزاری برای دارایی‌هایتان به همان اندازه مهم است. یک دفترچه در کنار تخت خود نگه دارید و چیزهایی را که از داشتن آنها خوشحال هستید بنویسید. همه چیز از رختخواب تمیز گرفته تا یک دوست خوب می تواند مهم باشد. ابراز قدردانی در زندگی روحیه شما را مثبت نگه می دارد.

۴. به کودک درونتان هدیه بدهید

همیشه سعی کنید کودک درون خود را سرزنده و شاد نگه دارید. هدیه دادن به این کودک را فراموش نکنید. درد درونی این کودک چیست؟ راه رفتن در لبه پیاده رو، چیدن گل های وحشی، نقاشی، دویدن و آواز خواندن و هر فعالیت کوچک دیگری که به شما انرژی می دهد. از کوچکترین چیزهایی که دوست دارید تا رسیدگی به نیازهای عاطفی او، اجازه دهید احساسات درونی شما گرم بماند.

۵. فضایی آرام ایجاد کنید

آیا اتاق خواب شما آنطور که می خواهید راحت و دنج به نظر نمی رسد؟ اگر در مهمترین زمینه زندگی خود راضی نباشید، روح شما انرژی لازم را نخواهد داشت. فضای زندگی خود را راحت کنید. تعدادی شمع و شمع یا بالش و بالش پرتابی خیالی و همچنین اضافه کردن چراغ های مخفی، رشته های رنگی یا آباژورهای کوچک می تواند به گرما و جذابیت یک فضا بیافزاید. با این کار، آرامشی دعوت کننده برای روزهایی که احساس ناراحتی می کنید، ایجاد می کنید.

۶. کتاب بخوانید

این روزها با وجود شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، افراد کمی سراغ کتابخوانی می روند. با این حال، نباید تأثیر مثبت و عمیقا آرامش‌بخشی را که خواندن کتاب می‌تواند بر خودتان داشته باشد، دست کم بگیرید. پیدا کردن کتابی که دوستش دارید راهی عالی برای احساس خوشبختی است. خوب است که مشتاقانه منتظر یک داستان خوب باشید و خواندن به تقویت حس آرامش کمک می کند.

۷. حرکت می کند

آنچه مردم و متخصصان در مورد اهمیت ورزش و احساس شادابی درونی می گویند کاملاً درست است. فعالیت و ورزش باعث افزایش احساس شادی می شود. نوع فعالیت بدنی مناسب را پیدا کنید. کمتر از ماشین خود استفاده کنید و از پیاده روی لذت ببرید. همچنین می توانید در کلاس های یوگا به صورت آنلاین شرکت کنید یا به دوچرخه سواری بروید. مهمترین چیز این است که همیشه حرکت کنید!

۸. دستگاه های خود را از برق بکشید

اینستاگرام، فیس بوک، تیک تاک و همه شبکه های اجتماعی مزایای خاص خود را دارند. اما آنها واقعا نمی توانند باعث شوند که شما احساس بهتری داشته باشید و از زندگی رضایت بیشتری داشته باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که تصاویری که در فضای مجازی از موفقیت و شادی دیگران می بینید، اغلب تمام حقیقت نیست و سختی ها و مشکلات در پشت صحنه دیده نمی شوند. مردم فقط لحظات شاد خود را با شما به اشتراک می گذارند و بنابراین وقتی کل زندگی خود را با ظاهر خوب دیگران مقایسه می کنید، ناامیدتر می شوید. برای قطع ارتباط از رسانه های اجتماعی وقت بگذارید و روی زیبایی واقعی در لحظات خود تمرکز کنید.

۹. چیزی خلق کنید

فرقی نمی‌کند کیک بپزید یا شیرینی‌های خانگی یا نقاشی بکشید، هنرمند بودن و خلاق بودن به شما این امکان را می‌دهد که هوشیار و سازنده باشید. همیشه سعی کنید چیزی خلق کنید.

۱۰. یک نمونه کار خودمراقبتی ایجاد کنید

یک سبد زیبا را با چیزهایی پر کنید که به شما احساس خاص بودن می دهد و همیشه آنها را در گوشه ای نگه دارید. این چیزها می تواند لاک ناخن، یک توپ کوچک، نرم کننده، عکس های عزیز یا حتی یک جفت جوراب جدید باشد. وسایل ضروری خود را در یک سبد زیبا قرار دهید و آنها را در اتاق خواب یا حمام خود نگه دارید تا دوز بیشتری از عشق به خود داشته باشید. فراموش نکن. با بهترین خود بودن، می توانید آن احساسات زیبا را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. خوبی ها را پیدا کنید، آرامش خود را به اشتراک بگذارید و شاهد رشد مثبت باشید.