چه غذاهایی سرشار از کلسترول بد هستند؟


چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ – ۰۳:۰۰

تغذیه و کلسترول!

تهران (پانا) – وجود چربی در بدن برای تشکیل اسیدهای صفراوی، عملکرد قلب و عروق و یک سری فرآیندهای بدن ضروری است.

مشکل زمانی شروع می شود که شما مقادیر زیادی چربی مصرف می کنید و خود را در معرض خطر ابتلا به هیپوکلسترولمی یا تجمع پلاک در شریان های خود قرار می دهید.

لیپوپروتئین کم چگالی یا لیپوپروتئین کم چگالی نوعی چربی است که به عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می شود. هنگامی که سطح کلسترول LDL شما بالاتر از ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، در معرض خطر ابتلا به هیپوکلسترولمی هستید. البته این خطر زمانی افزایش می یابد که سطح کلسترول خوب یا HDL در مردان کمتر از ۳۵ میلی گرم در دسی لیتر و در زنان کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

علائم بالینی کلسترول بالا برای هر فردی می تواند متفاوت باشد، اما احساس سنگینی یا سوء هاضمه، خستگی، یبوست، بوی بد دهان، التهاب اندام ها، سرماخوردگی مکرر، سردرد، تاری دید و درد قفسه سینه از نشانه های بارز کلسترول بالا هستند. بد

در این بین، ممکن است از تاثیر برخی غذاها بر افزایش کلسترول بد آگاه نباشید:

لبنیات پرچرب: فرآورده هایی مانند شیر تغلیظ شده، کره، مارگارین و … سرشار از چربی های اشباع شده هستند و در آن هایی که کلسترول بد بالایی دارند مصرف این نوع فرآورده ها باید به طور کامل قطع شود. به جای لبنیات پرچرب، می توانید محصولات گیاهی مانند شیر بادام، شیر سویا یا لبنیات کم چرب یا بدون چربی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

گوشت قرمز: از خوردن گوشت چرب خودداری کنید. به جای گوشت قرمز، گوشت سفید مانند مرغ و بوقلمون را در برنامه غذایی خود قرار دهید. پوست این گوشت را حتما جدا کنید. ماهی بخورید بهترین انتخاب ماهی سالمون، ماهی تن یا ساردین است. این ماهی چرب است اما چربی آن مفید است مانند گردو یا بذر کتان.

غذاهای آماده و صنعتی: بیشتر غذاهای آماده و صنعتی، به ویژه آنهایی که حرارت داده می شوند، با روغن های هیدروژنه و اسیدهای چرب غیراشباع تهیه می شوند و سطح کلسترول مضر خون را افزایش خواهند داد. از خوردن غذاهای بسیار چرب و شیرین بخصوص غذاهای حاوی روغن هیدروژنه خودداری کنید.

قندها و نشاسته های تصفیه شده: قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان و ماکارونی که با آرد سفید تهیه می شوند، میزان کلسترول خوب خون را کاهش می دهند. برای کسانی که از کلسترول بالا رنج می برند، توصیه می شود از خوردن این غذاها خودداری کنند. شما باید نان سبوس دار بخورید.

عصاره: کره، سس مایونز و مارگارین حاوی مقدار زیادی چربی هستند، اما روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن کانولا حاوی چربی های سالمی هستند که قلب شما را سالم نگه می دارند. در هر صورت از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید.