چه زمانی باید میوه بخورید؟


بانک آب

تهران (پانا) – یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرده است که خوردن میوه در ساعات گرسنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهترین زمان برای مصرف میوه میان وعده بعد از ظهر است.

به گزارش جامعه ۲۴، محمدباقر ملاجی درباره بهترین زمان مصرف میوه و نوع مصرف، اظهار کرد: وقتی گروه های غذایی را از نظر مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی دسته بندی می کنیم، آنها را به چند دسته تقسیم می کنیم؛ به طوری که این گروه ها را از نظر مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی دسته بندی می کنیم. گروه اول گروه نان و غلات هستند که منبع خوبی از کربوهیدرات، پروتئین، آهن و همچنین یک سری مواد معدنی مانند پتاسیم هستند.

وی ادامه داد: مقوله دیگری که در تغذیه روی آن بسیار تمرکز می کنیم میوه ها و سبزیجات هستند. ما به شدت توصیه می کنیم از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. زیرا در طی فرآیندهایی که رخ می دهد، بافت میوه ها و سبزیجات آسیب دیده و بسیاری از مواد مغذی را از دست می دهند.

این متخصص تغذیه و درمانگر تغذیه با بیان اینکه میوه ها می توانند منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند پتاسیم و آهن باشند، افزود: میوه ها تامین کننده بسیار خوبی از کربوهیدرات ها و فیبر هستند که می تواند اثرات بسیار خوبی بر سلامتی داشته باشد. فیبر می تواند از انواع سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش جلوگیری کند و همچنین این ماده می تواند از بیماری های متابولیک مانند دیابت، کبد چرب، چاقی و … جلوگیری کند.

۶ وعده غذایی در روز بخورید

ملاجی با اشاره به مطالعات جهانی انجام شده در مورد نوع و کمیت تغذیه، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده در دنیا، کارشناسان معتقدند هر چه تعداد وعده های غذایی روزانه بیشتر باشد، در هر وعده غذایی کمتر می خوریم. می تواند کمک کند، بنابراین توصیه می کنیم حداقل شش وعده غذایی در روز بخورید. صبحانه، میان وعده های ظهر، ناهار، میان وعده های بعد از ظهر، شام و میان وعده های آخر شب معمولاً قبل از خواب مصرف می شوند.

این متخصص تغذیه درباره زمان و ساعات مصرف این وعده ها نیز گفت: فاصله بین این وعده ها و میان وعده ها معمولا بین دو تا سه ساعت توصیه می شود. یعنی انسان بر اساس شرایط کاری خود بعد از بیدار شدن صبحانه می خورد و الان باید دو تا سه ساعت از صبحانه بگذرد تا یک میان وعده بخورد که متاسفانه ما ایرانی ها به خصوص آنهایی که کار می کنند رعایت نمی کنیم.

در هر زمان چه غذاهایی بخوریم؟

ملاجی هشدار داد: متأسفانه بسیاری از افراد صبحانه نمی خورند و اگر هم صبحانه می خورند تا ناهار چیزی نمی خورند، این در حالی است که طولانی شدن زمان صرف غذا یعنی فاصله بین صبحانه و ناهار باعث می شود فرد به شدت احساس گرسنگی کند. و مقدار غذای مصرفی در هر کدام نوید افزایش می دهد که می تواند خطرناک باشد. همچنین این مشکل می تواند باعث اختلالات گوارشی مانند ریفلاکس شود و در دراز مدت باعث چاقی و افزایش وزن شود.

و در مورد زمان مصرف میوه افزود: معمولا مصرف میوه در میان وعده ها توصیه می شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که محصولات لبنی در پایان شب مصرف می‌شوند، زیرا کلسیم بهتر جذب می‌شود و حالت نسبتا خوبی از سیری را در طول دوره خواب فراهم می‌کند. بنابراین مصرف این میوه به عنوان یک وعده صبحگاهی سبک و میان وعده بعد از ظهر به شدت توصیه می شود.

توصیه پناهگاه من: یک ماده مغذی که اغلب در رژیم غذایی ما نادیده گرفته می شود مغزهای گیاهی است. مانند بادام، پسته و آجیل. البته برخی از چربی موجود در مغز سبزیجات می ترسند، اما باید بدانیم که چربی موجود در منابع گیاهی، چربی سالمی است و می توان آن را یک میان وعده خوب دانست.

وی تصریح کرد: اگر به طور منظم یعنی بین دو تا سه ساعت غذا بخوریم و همان دانه های سبزی را مصرف کنیم دچار گرسنگی مفرط نمی شویم.

وقتی گرسنه هستید میوه نخورید

این متخصص تغذیه به سوال ۲۴ جامعه پاسخ داد: آیا مصرف میوه در هنگام گرسنگی توصیه می شود؟ وی گفت: خیر، زیرا میوه ها به دلیل قندی که دارند ناگهان سیری موقت ایجاد می کنند و اتفاقاً بعد از آن فرد دوباره گرسنه می شود و می توان گفت که گرسنگی حادتری در فرد ایجاد می شود. این به دلیل فیزیولوژی و ساختار میوه ها اتفاق می افتد. بنابراین اگر افراد بسیار گرسنه هستند و تمایل به خوردن میوه دارند توصیه می شود علاوه بر میوه از ترکیبات غلات مانند کراکر گندم کامل، کراکر با شکر و چربی کمتر یا مغزهای گیاهی استفاده کنند تا سیر کننده باشند. این یک وعده غذایی نسبتا سبک است.

وی بیان کرد: ما روی میوه و سبزی تاکید داریم اما سبزیجات را به شدت توصیه می کنیم، زیرا سبزیجات انرژی کمتری دارند و حالت سیری بسیار خوبی ایجاد می کنند، یعنی وقتی پرتقال می خورید ممکن است بعد از نیم ساعت دوباره احساس گرسنگی کنید. می شوید اما وقتی پیش غذای سالاد را می خورید تا دو سه ساعت احساس سیری می کنید.

ملاجی در پایان تاکید کرد: مصرف سبزیجات بیشتر از میوه ها در رژیم غذایی توصیه می شود. معمولاً در رژیم غذایی ذکر می کنیم که سه تا پنج واحد سبزی تازه و دو تا چهار واحد میوه مصرف شود. البته بسته به رژیم غذایی، سن، جنسیت، کالری مورد نیاز، شغل و فعالیت بدنی فرد، این واحدها می توانند متفاوت باشند.