چرا وقتی از خواب بیدار می شویم در بدن احساس درد می کنیم؟


خطرات تصمیم دادن لیوان آب کنار

تهران (پانا) – وقتی به خواب می رویم حال همه ما خوب است اما برای برخی از ما وقتی از خواب بیدار می شویم باید اهرمی بیاید و ما را از روی زمین بلند کند و بدنمان خیلی درد می کند. علت واقعی درد این بدن پس از بیدار شدن چیست؟

وقتی به خواب می رویم احساس آرامش می کنیم اما وقتی بیدار می شویم باید اهرمی بیاید و ما را از روی زمین بلند کند. همه چیز صبح ها دردناک است، و دلیلش این نیست که در وضعیت بدی خوابیده اید یا بالش خوب نبوده است.

مشخص شده است که هنگام خواب، بدن شروع به سرکوب التهاب می کند. در نتیجه وقتی از خواب بیدار می شویم احساس درد می کنیم. به همین دلیل است که برای ما سخت است که بلند شویم یا حتی به زور صحبت کنیم.

محققان سلول های انسانی و موش های مبتلا به آرتریت روماتوئید را آزمایش کردند. مدتهاست که مشخص شده است که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید علائم مختلفی را در ساعات مختلف روز تجربه می کنند. بسیاری از این بیماران وقتی از خواب بیدار می شوند دچار گرفتگی شدید عضلانی می شوند.

اما ما هنوز چیز زیادی در مورد اینکه چگونه ریتم شبانه روزی، ساعت درونی ما که به ما می گوید چگونه و چه زمانی به رختخواب برویم، ریتم نوسان درد را کنترل می کند، نمی دانیم. محققان می خواهند بدانند.

آنچه محققان دریافتند این بود که وقتی موش ها در معرض نور ثابت قرار می گرفتند، پاهایشان متورم می شد و سطح التهاب در خونشان افزایش می یافت. در تاریکی، این عوامل پیش التهابی کاهش می یابد.

در شب، این عوامل التهابی به پایین ترین حد خود می رسد و به تدریج در ابتدای روز دوباره افزایش می یابد. این احساس درد در افراد مختلف متفاوت است و به میزان التهاب بدن در صبح بستگی دارد.

پروتئین خاصی در سلول های ما وجود دارد که ساعت بیولوژیکی بدن را کنترل می کند. پروتئینی که در ساعت داخلی بدن دخیل است (به نام کریپتوکروم) نیز به نظر می رسد بر التهاب تأثیر می گذارد.

محققان بر این باورند که با آزمایش‌های بیشتر، می‌توانند تشخیص دهند که داروهای ضدالتهابی چه زمانی مؤثرتر هستند یا حتی درمانی را پیدا کنند که این پروتئین‌ها را برای کاهش سطح التهاب مورد هدف قرار دهد. با این حال، دانشمندان هنوز راه درازی برای رسیدن به این هدف در پیش دارند

اکنون می‌دانید که ریتم شبانه‌روزی شما می‌تواند بر میزان دردی که در اول صبح احساس می‌کنید تأثیر بگذارد، بنابراین به‌جای تلاش برای مقابله با آن، روی بهبود آن کار کنید، به‌خصوص اگر در حال حاضر با درد مفاصل روبرو هستید.

داشتن یک ریتم شبانه روزی منظم به چه معناست؟

این یعنی داشتن ساعات خواب ثابت و منظم و پایبندی به آن. این ریتم را حتی در آخر هفته ها حفظ کنید تا سطح التهاب را کاهش دهید.