چرا هوس چیزهای شیرین می کنیم؟


شرین

تهران (پانا) – هوس خوردن محصولات فرآوری شده با طعم شیرین و غذاهایی از این دست در طول روز ریشه در یک ولع درونی دارد، اگر اینطور هستید، نگران نباشید و ولع شیرینی را سرکوب کنید.

به گزارش نمناک، افراد ذائقه متفاوتی دارند، برخی از آنها میل به خوردن شیرینی و برخی دیگر میل به اسیدیته دارند، اما همانطور که می دانید میل به خوردن شیرینی و زیاده روی در مصرف آنها عوارض مختلفی دارد که می تواند تا حدودی با ذکر نکات زیر کنترل می شود.

آیا تا به حال شنیده اید که شما همان چیزی هستید که می خورید؟ حتما تا به حال متوجه نیاز مبرم به شیرینی شده اید، در این میان میل به شیرینی بدترین چیز است، مخصوصاً زمانی که نمی توانید خود را کنترل کنید، اما شکر در سبک زندگی سالم مشکل ایجاد می کند و تأثیر مستقیمی بر احساسات عصبی دارد. در این قسمت به چند دلیل مصرف شیرینی جات یا علل هوس شیرینی می پردازیم و بهتر است با دقت بیشتری آن ها را مطالعه کنید.

دریافت ناکافی پروتئین

این فقط مغز نیست که به قند نیاز دارد، اما اگر رژیم غذایی شما پروتئین کمی داشته باشد، می تواند به هوس خوردن غذاهای شیرین منجر شود. سطوح پایین پروتئین می تواند باعث افزایش و کاهش غیرطبیعی سطح قند خون شما شود و زمینه را برای نیاز فوری به انرژی که از قند دریافت می کنید فراهم کند.

هوس خوردن شیرینی جات به دلیل کمبود پروتئین

هوس خوردن شیرینی کمبود ویتامین است؟

خوردن کالری ناکافی

برای داشتن اندامی متناسب، افراد زیادی هستند که کالری کافی مصرف نمی کنند، بنابراین بدن به انرژی فوری نیاز دارد که به راحتی می توانید آن را از غذاهای شیرین دریافت کنید.

مصرف بیش از حد نمک

ممکن است متوجه نباشید، اما هر چه نمک در یک غذا بیشتر باشد، بیشتر به آن نیاز دارید. اگر بیش از نیاز بدنتان سدیم مصرف کنید، به طور خودکار هوس شکر می کنید.

شکر مصرف نکنید

اگر شکر را به طور کامل قطع کرده اید، می تواند یکی از دلایل اصلی باشد.طبق گفته انجمن قلب آمریکا، افراد عادی نباید بیش از ۹ قاشق چایخوری شکر مصرف کنند، در حالی که زنان فقط مجاز به مصرف ۶ قاشق چای خوری هستند، در صورتی که کمتر غذا بخورند. خواهد بود شما قند قابل کنترلی دارید.

کمبود سروتونین

اگر سطح سروتونین شما نامتعادل باشد، کمی احساس افسردگی و بی حالی خواهید داشت که می تواند منجر به خوردن غذاهای شیرین شود.این انتقال دهنده عصبی برای کنترل خلق و خو بسیار مهم است و غذاهای شیرین به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

کمبود آهن

سطوح پایین آهن در بدن می تواند منجر به بی حالی و سطوح پایین انرژی شود، بنابراین وقتی انرژی کم است، به دنبال چیزی هستید که بتواند به شما انرژی فوری بدهد، که از غذاهای شیرین می آید.

بازی ذهن

مغز نقش مهمی در نیاز به غذا و غذاهای شیرین ایفا می کند و می تواند سطح دوپامین را افزایش دهد که بیشترین لذتی را که مغز نمی تواند انکار کند را برای مغز تامین می کند.

کم خوابی و کم خوابی

خوب نخوابیدن می تواند منجر به ترشح «هورمون گرسنگی» شود که باعث می شود بیش از نیازتان غذا بخورید و کم خوابی می تواند باعث شود احساس خستگی کنید و هوس خوردن غذاهای شیرین برای مقداری انرژی کنید.

بی خوابی و میل به شیرینی جات

نشانه هوس های شیرین چیست؟

قند و اثرات سروتونین

با افزایش میزان سروتونین، عارضه قند بیشتر از اثر مستقیم آن است. هنگامی که شکر مصرف می شود، انسولین آزاد می شود و به اسیدهای آمینه متصل می شود، که با هم به ماهیچه ها می رسند و تریپتوفان، یک اسید آمینه کوچک که به طور معمول مسیر روشنی به سمت مغز دارد و در تولید سروتونین استفاده می شود، باقی می ماند. در ارتباط با شکر احساس خوبی به شما دست می دهد، در واقع، این برای برخی بیشتر از دیگران صادق است. مطالعه ای که در ژانویه ۲۰۰۹ در مجله “Eating Behavior” منتشر شد، افزایش مصرف غذاهای شیرین توسط افراد دارای اضافه وزن را در زمانی که سطح تریپتوفان پایین بود، گزارش کرد.

استرس و مصرف قند

چیزهای کمی می توانند عادات غذایی سالم را سریعتر از استرس مختل کنند، چه رسد به سبک زندگی اطراف آنها. آزاد شدن اجتناب ناپذیر کورتیزول همراه با یک محرک استرس، سطح قند خون را بالا و پایین می کند.

برای بالا نگه داشتن انرژی، باید سریعترین راه را برای رسیدن به نزدیکترین غذای شیرین پیدا کنید. محققان دانشگاه میشیگان نشان دادند که مصرف شکر در پاسخ به افزایش سطح هورمون استرس سه برابر شد

نوسانات هورمونی

به گزارش وب سایت Psychological Science، یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۸ می گوید که قند باعث افزایش سطح اندورفین در مغز می شود که منجر به تسکین درد می شود.

میل به شیرینی بر خلاف مواد شیمیایی اعتیاد آور رخ می دهد، علاوه بر این، بسیاری از زنانی که از هوس خوردن شیرینی رنج می برند با سندرم پیش از قاعدگی همراه هستند که منجر به مصرف بیش از حد شکلات یا سایر شیرینی ها می شود و این به این دلیل انجام می شود که سطح اندورفین در پایین ترین حد خود قرار دارد.

بیماری های گوارشی

عدم تعادل در باکتری های مفید در روده می تواند منجر به مخمر و قارچ شود که میل به شکر را در افراد مبتلا به مخمر و قارچ افزایش می دهد. آلرژی و حساسیت غذایی می تواند باعث عدم تعادل قند خون شود.

علاوه بر این، پاسخ سیستم ایمنی ناشی از مصرف غذاهای آلرژی زا شکل خاص خود را از تقاضای ایمنی ایجاد می کند.

سریع غذا خوردن و نجویدن کامل غذا

برای اطمینان از عملکرد بهینه و کارآمد دستگاه گوارش، غذا باید خوب جویده شود و به آرامی خورده شود. هضم با بزاق شروع می شود که حاوی آنزیم هایی است که به این فرآیند کمک می کند و بدن را متعادل می کند.

خشک کردن

اهمیت نوشیدن ۸ لیوان آب در روز را چندین بار توضیح دادیم، اما با اصول و قوانین یکی می گوید از نوشیدن آب با غذا خودداری کنید، زیرا مانع هضم غذا در معده می شود و این هضم نادرست است. می تواند عاملی برای پیدایش و افزایش میل به شیرینی جات باشد.