پنیر میخوریم یا نه؟


بانک بنیر

تهران (پانا) – گاهی پنیر می تواند ماده بسیار مفیدی برای بدن باشد و گاهی برعکس.

به گزارش سما ۲۴، گاهی پنیر ایمنی بدن را افزایش می دهد و گاهی باعث ایجاد اختلالات مختلفی در بدن افراد می شود. برای اینکه بدانید شرایط بدنی شما برای مصرف پنیر مناسب است یا خیر، باید اطلاعات کافی در مورد انواع پنیر داشته باشید. همچنین باید بدن خود را بررسی کنید. برای اینکه متوجه شوید خوردن پنیر برای شما مفید است یا بد، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شرایط استفاده از پنیر

برخی از انواع پنیر سرشار از پروتئین هستند. این پنیرها می توانند برای تغذیه بسیار مفید و مناسب باشند. همچنین باید پنیر حاوی کلسیم بیشتری را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

برخی از انواع پنیر حاوی درصد بالایی از سدیم و چربی های اشباع شده هستند که برای بدن انسان مضر هستند. اگر به شیر حساسیت دارید قطعا نمی توانید از هیچ نوع پنیری استفاده کنید. در این میان افرادی که بدنشان تحمل قند شیر را ندارد می توانند برخی از انواع پنیر را مصرف کنند.

انواع پنیر

پنیر انواع مختلفی دارد و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. از انواع پنیر می توان به پنیر شیر کامل اشاره کرد. این پنیر حاوی ۶ تا ۱۰ گرم چربی در ۲۸ گرم است و ۴ تا ۶ گرم از این پنیر چربی اشباع شده است. از دیگر انواع پنیر می توان به پنیر تازه اشاره کرد. این پنیر نسبت به پنیر کهنه شده رطوبت بیشتری دارد و طعم ملایمی دارد.

از این نمونه پنیر می توان به پنیر خامه ای و پنیر ماسکارپونه نیز اشاره کرد. پنیر کهنه بافت سفت تری دارد و ماندگاری آن بیش از شش ماه است.

هر چه پنیر قدیمی تر باشد غلیظ تر و داغ تر است. پنیر چدار، پارمزان و پنیر سوئیسی نمونه هایی از پنیرهای قدیمی هستند. نوع دیگری از پنیر با نام پنیر فرآوری شده به فروش می رسد.

این پنیرها را نمی توان پنیر واقعی دانست. هدف از تهیه این نمونه پنیر این است که با افزودن مقدار زیادی مواد نگهدارنده، محصولی ماندگار داشته باشد.

در میان انواع پنیرهای حیوانی، پنیرهای غیر لبنی نیز وجود دارد. این پنیرها برای افرادی که به پنیر حیوانی حساسیت دارند مناسب است. پنیرهای غیر لبنی شامل پنیر سویا است.

ارزش غذایی پنیر

پنیر ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی کالری، سدیم و مواد مغذی زیادی است. مقادیر مختلفی از این مواد را می توان در انواع مختلف پنیر یافت. ویتامین های مختلفی مانند ویتامین A، ویتامین B12 و مقادیر قابل توجهی فسفر، سدیم و سلنیوم در پنیر وجود دارد. پنیر شیر گوسفند حاوی ویتامین بیشتری است در حالی که پنیر شیر گاو حاوی بتاکاروتن بیشتری است.

چرا پنیر می خوریم؟

یکی از دلایل مصرف پنیر، کلسیم بالای آن است. کلسیم نقش بسیار مهمی در تقویت استخوان ها و محافظت از دندان های شما دارد.

پنیر همچنین برای التیام زخم ها و جلوگیری از لخته شدن خون مناسب است و می تواند ویتامین D بدن شما را تامین کند. این دلایل کافی است تا شما پنیر را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.

چرا پنیر نمی خوری؟

از آنجایی که برخی از انواع پنیر سرشار از چربی اشباع شده هستند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهند. این پنیرها می توانند باعث بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ شوند.

در برخی افراد هنگام خوردن پنیر حساسیت زیادی ایجاد می شود. بدن چنین افرادی نمی تواند لاکتوز را با پنیر تحمل کند. این افراد با خوردن پنیر دچار دل درد یا اسهال می شوند. اگر جزو افرادی هستید که می توانید لاکتوز را با پنیر تا حدی تحمل کنید، می توانید در طول روز مقدار کمی پنیر بخورید.

اما اگر نمی توانید مصرف مقدار کمی از آن را تحمل کنید، بهتر است پنیر را از وعده غذایی خود حذف کنید. برخی افراد پس از خوردن پنیر علائمی مانند استفراغ و تنگی نفس را تجربه می کنند. این افراد باید از مصرف لبنیات به خصوص پنیر خودداری کنند.

از دیگر علائم مصرف پنیر در این افراد می توان به آسم، ناراحتی های گوارشی و شوک آنافیلاکتیک اشاره کرد. اگر بعد از مصرف مقدار کمی شیر متوجه واکنش آلرژیک شدید، به هیچ وجه پنیر نخورید.

مراقب پنیر باشید

برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه، مصرف بیش از حد فسفر خطرناک است. برخی از انواع پنیر دارای فسفر بالایی هستند و این افراد نباید مقدار زیادی پنیر را در رژیم غذایی خود بگنجانند. تجمع فسفر می تواند نارسایی کلیه و سایر خطرات کشنده را در این افراد افزایش دهد.

گاهی اوقات، کلسیم بیش از حد در بدن انسان منجر به سرطان پروستات می شود. از آنجایی که پنیر مقدار زیادی کلسیم دارد، خوردن پنیر زیاد می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. به طور کلی در خوردن هر غذایی مراقب باشید تا دچار عوارض جدی نشوید.

همچنین به افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند توصیه می شود از مصرف پنیرهای کهنه خودداری کنند. اسید آمینه تیرامین موجود در پنیر کهنه باعث ایجاد اختلال در این افراد می شود.

آخرین کلمه

همانطور که از موارد بالا می بینید، مقدار پنیر مصرفی فرد می تواند با توجه به نوع پنیر و خواص فیزیکی آن متفاوت باشد. به طور کلی می توانید دلیل خوردن یا اجتناب از پنیر را مشخص کنید.

این ماده غذایی مفید را باید با توجه به خصوصیات شخصی خود مصرف کنید و آلرژی نداشته باشید. فراموش نکنید که اگر به شیر حساسیت دارید، در طول روز هیچ پنیری نخورید.