نقش غذاها در بیماری آلزایمر


آلزایمر

بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های امروزی و یکی از علل زوال عقل است. بیماری که به آرامی شروع می شود و بدتر می شود. بسیاری از افراد با افزایش سن دچار کاهش حافظه یا بیماری آلزایمر می شوند، اما برخی دیگر با خوردن غذاهای ضد آلزایمر از دوران کودکی یا جوانی از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کنند.

به گزارش جامعه ۲۴، امروزه بیماری آلزایمر به دلیل شیوع بالای آن به یک معضل جهانی تبدیل شده است. آمار دقیقی از بیماران آلزایمر در کشور وجود ندارد. متأسفانه، هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما برخی از غذاها می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند، در حالی که برخی از غذاها احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند.

بیماری آلزایمر و علائم آن

اما بیماری آلزایمر چیست؟ بیماری آلزایمر یک اختلال پیشرونده است که منجر به مرگ سلول های مغز می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است که با کاهش مداوم در تفکر، رفتار و مهارت های اجتماعی، توانایی فرد را از کار می اندازد.

علائم اولیه این بیماری فراموشی رویدادها یا رویدادهای روزمره است، اما با پیشرفت بیماری، فرد دچار اختلال شدید حافظه می شود و توانایی انجام کارهای روزانه را از دست می دهد.

دانشمندان معتقدند برخی از غذاها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند و برخی دیگر در کاهش این بیماری موثر هستند. بنابراین اینکه چه می خورید و چه چیزی نمی خورید بسیار مهم است. در زیر چند غذای مفید و مضر برای آلزایمر را به شما معرفی می کنیم.

مواد غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

چای سبز

چای سبز یکی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است که قدرت مغز را بهبود می بخشد. ماهیت آنتی اکسیدانی چای سبز می تواند از سلامت و عملکرد رگ های خونی مغز حمایت کند.

همچنین، نوشیدن چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون، دو اختلال عصبی رایج را کاهش دهد. روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید تا در دراز مدت از سلامت مغز خود محافظت کنید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای سلامت مغز مفید است. خواص ضد التهابی زردچوبه می تواند از التهاب مغز جلوگیری کند که به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر باشد.

روزانه یک لیوان شیر زردچوبه بنوشید و همچنین از زردچوبه در آشپزی خود استفاده کنید تا مغزتان سال ها سالم بماند.

آجیل

چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف آجیل با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. در حالی که برخی تحقیقات بهبود در حافظه و یادآوری را در افراد با عملکردهای شناختی طبیعی نشان می دهد، تحقیقات دیگر نشان داده اند که مغز ممکن است بتواند حافظه را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر و سایر مشکلات مغزی کمک کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در مجله بیماری آلزایمر، روغن نارگیل اثرات آمیلوئید را بر نورون های قشر مغز کاهش می دهد.

علاوه بر این، تری گلیسیرید موجود در روغن نارگیل به بازیابی پوشش های عصبی و بهبود عملکرد شناختی کمک می کند. برای سلامت کلی مغز، از روغن نارگیل خالص فشرده سرد استفاده کنید. برای پیشگیری و پیشگیری از بیماری آلزایمر، ۱-۲ قاشق چایخوری روغن ارگانیک فشرده سرد، دو بار در روز به طور منظم مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون فرابکر حاوی یک جزء فنلی به نام اولئوکانتال است. اولئوکانتال به تقویت پروتئین ها و آنزیم های کلیدی برای شکستن پلاک های آمیلوئید و جلوگیری از تجمع آنها کمک می کند.

روغن زیتون فرابکر می تواند یادگیری، تمرکز و اثرات آسیب احتمالی مغز را بهبود بخشد. از روغن زیتون فرابکر در آشپزی و به عنوان یک ماده در سس ها برای تقویت مغز و حافظه خود استفاده کنید.

غذاهایی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند

گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی حاوی آهن است. اگرچه بدن شما برای مبارزه با کم خونی و غلبه بر خستگی مزمن و ضعف عضلانی به آهن نیاز دارد، اما مصرف بیش از حد گوشت قرمز آسیب رادیکال های آزاد را در بدن افزایش می دهد.

با مصرف زیاد گوشت قرمز، میزان آهن موجود در ماده خاکستری مغز افزایش می یابد. ماده خاکستری مغز جایی است که اولین نشانه های انحطاط (کاهش تدریجی عملکرد بافت ها و اندام ها) به دلیل افزایش سن ظاهر می شود. وجود مقدار زیادی آهن در ماده خاکستری روند انحطاط را تسریع می کند.

البته همه اینها به این معنی نیست که باید با کباب و گوشت قرمز خداحافظی کنید، بلکه باید حواستان به میزان مصرف گوشت قرمز باشد. همچنین باید از گوشت قرمز مرغوب و گوشت گاو طبیعی استفاده کنید.

کربوهیدرات و شیرینی

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و شیرینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ بر روی افراد بالای ۷۰ سال انجام شد، نشان داد کسانی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کردند، ۴ برابر بیشتر از افرادی که رژیم غذایی سالم داشتند، در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.

به نظر می رسد کربوهیدرات های همراه با قند سطح گلوکز و انسولین خون را به سرعت بالا می برند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند. این می تواند در دراز مدت منجر به مقاومت به انسولین شود.

جالب است بدانید که مقاومت به انسولین وضعیتی است که در آن سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند. در نتیجه سطح قند خون بالا می رود. دیابت ارتباط نزدیکی با بیماری آلزایمر دارد و حتی بسیاری از افراد بیماری آلزایمر را دیابت نوع ۳ می نامند. بنابراین، درمان و پیشگیری از دیابت یکی از بهترین راه ها برای کمک به سلامت مغز است.

زمانی که بدن نسبت به انسولین مقاوم‌تر می‌شود، ترشح انسولین در پانکراس افزایش می‌یابد. این افزایش میزان انسولین در بدن می تواند به رگ های خونی مغز آسیب برساند و باعث مشکلات حافظه شود.

در واقع قسمت هایی از مغز بیماران آلزایمر به انسولین مقاوم است. اگرچه محققان مطمئن نیستند که این اثرات چگونه رخ می دهد، به نظر می رسد ارتباطی بین دیابت و بیماری آلزایمر وجود دارد.