نقش دولت در توسعه آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی در کشور


احمدرضا دوراندیش

امروزه با توجه به مزایای آموزش مبتنی بر شایستگی در آموزش های فنی، حرفه ای و حرفه ای، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، آموزش های مبتنی بر شایستگی را جایگزین آموزش سنتی کرده اند.

جناب آقای گرامی، هفته دولت فرصتی برای بررسی نقش مهم دولت در توسعه آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی شده است.

آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی در کشورهای جهان از طریق موسسات مختلف ارائه می شود. این مؤسسات شامل مؤسسات دولتی مانند وزارتخانه های آموزش و پرورش، کار، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، صنایع و علوم و مؤسسات غیردولتی مانند مؤسسات اقتصادی و مراکز آموزشی خصوصی است.

عدم تطابق بین ارائه دهندگان آموزش های مهارتی و عملکرد بخشی و مجزای سازمان های مختلف نه تنها باعث کاهش سطح کمی و کیفی این آموزش ها شد، بلکه تأثیر منفی بر سودآوری این آموزش ها از جمله جذب، توزیع و استفاده بهینه از منابع داشت. . بنابراین وجود نهادی برای سیاست گذاری و هماهنگی بین ارائه دهندگان آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی از دیرباز دغدغه دولت ها بوده است.

در ایران بارها به این موضوع پرداخته شده است، اما موثر واقع نشده است. با تصویب قانون آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و مهارت آموزی در سال ۱۳۹۵ و نظر شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و مهارت آموزی، اگرچه بسیار دیر رخ می دهد، اما با ظرفیت های تعیین شده در قانون، می تواند از توانمندی های سایر دستگاه های سیاست گذار در زمینه آموزش فنی و حرفه ای آورده و مهارتی از جمله شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی اشتغال، شورای عالی کار و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری استفاده کند. آنچه برای هماهنگی بین ارائه دهندگان آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی لازم است.

تاکید بر چارچوب صلاحیت حرفه ای

چارچوب صلاحیت حرفه ای مدارک، مدارک تحصیلی و گواهینامه ها را در سطوح و انواع مختلف به صورت منسجم و همگن بر اساس شاخص های از پیش تعیین شده پیوند می دهد و با ایجاد پیوندی منسجم، کلیه آموزش های رسمی، غیررسمی و ساختار یافته را اعتبار می بخشد و روش ورود، مسیر حرکت را تعریف می کند. در آموزش و توسعه حرفه ای و خروجی های آن. این چارچوب مشخص می کند که چگونه یک فرد می تواند از تجربیات به دست آمده در یک حرفه مانند پیشرفت و ارتقاء حرفه ای و تأثیر آن بر مدارک تحصیلی بهره مند شود.

چارچوب صلاحیت حرفه ای، که از سطح کارگر ساده تا دکترای حرفه ای را در بر می گیرد، هر نوع آموزش و سطح آموزشی مناسب برای مشاغل و مشاغل در دنیای کار را تعریف می کند. دولت ها این چارچوب را یکی از سازوکارهای مهم آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی در اکثر کشورهای جهان می دانند. در کشور ما نیز طرح چارچوب ملی صلاحیت شغلی در ۸ ساعت به تصویب مجلس رسید. برای همه سیستم های آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی ضروری است که برنامه ها و رویه های خود را بر اساس این چارچوب بررسی کنند.

تمرکز بر تغییر عرضه گرا به سیستم های تقاضا محور

توجه به نیازهای کشور در کنار توجه به استعدادهای فراگیران و علاقه مندی آنان به آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی، موجب توسعه کمی و کیفی این آموزش ها و اثربخشی این آموزش ها می شود. توجه به نیازهای کشور به معنای اهمیت دادن به شغل و حرفه ای است که دنیای کار به آن نیاز دارد. چه مشاغل و مشاغلی در آینده به دلایل مختلف از جمله فناوری تغییر می کند یا از بین می رود یا ایجاد می شود، علاوه بر این بررسی روند اشتغال در زمینه های مختلف از جمله مواردی است که دولت باید با آن مقابله کند و بر این اساس برنامه ریزی برای ارائه راهنمایی شغلی در نظام های مختلف آموزش فنی و حرفه ای

اهمیت این امر این است که شامل آموزش از آموزش ابتدایی تا آموزش عالی و آموزش غیر رسمی می شود. به عنوان مثال می دانیم که مشاغل کشاورزی در کشور نیازمند توسعه و تغییر فناوری هستند، از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد مشاغل کشور را نیروهای فنی ماهر تشکیل می دهند و مشاغل کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین برای حل این مشکل باید پاسخ را در نحوه طراحی دوره های آموزشی در آموزش و پرورش، بررسی توانمندی های رشته های تحصیلی، با توجه به انگیزه های تحصیل در این رشته های کشاورزی در مقاطع مختلف، فرآیند تحصیل دانشگاهی جست و جو کرد. راهنمایی حرفه ای و بررسی محتوای برنامه درسی.

چرخش آموزش مبتنی بر شایستگی به جای آموزش سنتی

به دلیل مزایای آموزش مبتنی بر شایستگی در آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آموزش های سنتی را جایگزین آموزش مبتنی بر شایستگی کرده اند. اگر مولفه های اصلی آموزش را در برنامه درسی خلاصه کنیم، مربی، روش های آموزشی، فضا و تجهیزات و ارزشیابی. همه این مؤلفه ها به آموزش مبتنی بر شایستگی تبدیل شده و با شرایط و ویژگی های متفاوتی همراه خواهند بود.

در آموزش مبتنی بر شایستگی، از اشکال خشک و سنتی به اشکال انعطاف پذیر و فناورانه تغییر می کند. تدوین استانداردهای شایستگی، استاندارد آموزش مبتنی بر شایستگی و استاندارد ارزشیابی مبتنی بر شایستگی از الزامات این نوع آموزش است.

به طور خلاصه، یک استاندارد شایستگی وظایف و وظایفی را که حرفه دارد تعریف می کند، یک استاندارد آموزشی شایستگی محتوا، روش و الزامات را برای ارائه آموزش با ویژگی های ناشی از یک استاندارد شایستگی تعریف می کند، یک استاندارد ارزیابی مبتنی بر شایستگی تعیین می کند که چه استانداردها و استانداردهایی وجود دارد. باید برای اطمینان از شایستگی فراگیران در نظر گرفته شود. این موضوع در سیستم کلی قانون آموزش و پرورش نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین، تغییر جهت نظام های آموزش فنی و حرفه ای از آموزش سنتی به آموزش مبتنی بر شایستگی ضروری است و برای این منظور، دولت باید حمایت و تمرکز لازم را به عمل آورد.

تنظیم و تصویب قانون برنامه توسعه

در برنامه های شش گانه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۰، مواد قانونی زیادی در رابطه با آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی وجود دارد که این مواد در برنامه ششم بیش از برنامه های قبلی اهمیت دارند. اما نکته مهم فقط برنامه ریزی نیست. شاخص های میزان موفقیت این برنامه ها می تواند زمینه ارزیابی آنها را فراهم کند.

در برنامه اول توسعه، ایجاد نهاد مرکزی برنامه ریزی واحدهای اجرایی و موسسات آموزشی در زمینه آموزش فنی و حرفه ای از دوره هدایت تحصیلی و گسترش آموزش های تخصصی فنی و حرفه ای ضمن خدمت در بخش خصوصی تعاونی. و بخش های دولتی

در برنامه دوم، ایجاد، توسعه و تقویت مراکز آموزش فنی برای جویندگان کار غیر ماهر و غیر ماهر، ارزیابی آموزش فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر مورد توجه قرار گرفت.

در برنامه سوم توسعه، اختصاص سهمیه ویژه تاسیس آموزشکده های فنی و حرفه ای، تشکیل شورای عالی کارآموزی، معافیت از عوارض شهرداری برای واحدهای آموزش فنی و حرفه ای، اعطای وام به فارغ التحصیلان بخش فنی و حرفه ای دولتی و چهارم. طرح توسعه، تشکیل ستاد هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌آموزی، تدوین نظام استاندارد و سنجش مهارت‌های نیروی کار کشور با رویکرد بین‌المللی و توسعه مراکز آموزشی دوره‌های تابعه در بخش خصوصی و تعاونی.

در برنامه پنجم توسعه، صلاحیت حرفه ای با افزایش دانش و مهارت با جهت انجام کار واقعی و ارتقای مهارت در کشور با ارائه تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی و تامین فضاهای فیزیکی مورد تاکید قرار گرفت.

احکام مربوط به برنامه ششم توسعه، ارائه آموزش های مهارتی و تخصصی، فنی و حرفه ای برای فارغ التحصیلان دبیرستان ها، هنرستان ها و دانشگاه ها، تجهیزات آموزشی، آموزش رایگان مهارت های حرفه ای، مهارت های فنی و اجتماعی برای کلیه دانش آموزان شهرها و روستاهای زیر بیست هزار نفر و افزایش سهمیه ۵۰ درصدی مشمول آموزش رسمی دوم مهارت های متوسطه می شوند.

ارزیابی اجرای برنامه های توسعه نشان می دهد که ضعف هایی در تدوین و اجرای برنامه ها وجود دارد. لذا انتظار می رود دولت و مجلس با همکاری و تعامل با یکدیگر در برنامه، تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه، حساسیت لازم را در خصوص آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی داشته باشند. در برنامه هفتم نیازمند تصویب چند مصوبه کلان در حوزه آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی هستیم. احکامی که کیفیت و کمیت آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی را در جنبه های مختلف سیاست گذاری، سازماندهی و جهت دهی بهبود می بخشد. منابع مالی؛ منابع انسانی محتوا، برنامه درسی و ارزیابی باید شامل و تضمین شود.

علاوه بر کارکردهای فوق، برخی موارد مهم دیگر از جمله نظام مشارکت در ارائه آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی، نظام آمار و اطلاعات و سیستم منابع مالی این آموزش ها در بهبود و ارتقای آن بسیار حائز اهمیت است. سطح کمی و کیفی سایت آموزش و آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی و دولت در مدیریت، تنظیم و تنظیم آن نقش محوری دارد.

* قائم مقام دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش