لطف الله سیاکلی: قیمت خودروی ۲۰۶ در دنیا ۱۵۰ میلیون تومان است، پس چرا در کشور ما ۳۰۰ میلیون تومان است؟ سایت خبری مدارا


بر اساس گزارشات پایگاه خبری مدارا; خودرو یکی از کالاهایی است که در همه جای دنیا باعث آسایش خانواده ها می شود اما در ایران به دلیل کیفیت بسیار پایین تبدیل به واگن مرگ شده و بسیاری از خانواده ها را غمگین کرده و یا افراد زیادی را خانه نشین کرده است.

با این حال، با وجود تمام مخالفت‌ها با واردات خودرو، نمایندگان مجلس موافق بودند که دولت همچنان در حال تدوین مقررات است و مردم منتظرند ببینند آیا می‌توانند خودرویی با کیفیت خارجی یا چیزی شبیه به خودروهای جهانی بخرند. هنوز هم به نفع مافیا تمام می شود.

لطف الله السیکلی عضو کمیسیون صنعت مجلس در این خصوص گفت: موضع مجلس در مورد خودرو مشخص است و به همین دلیل قانون تنظیم خودرو را که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد با تغییراتی تصویب کردیم و اعلام می شود. مثل این.” ماده ۴ این قانون مربوط به واردات خودرو است که علیرغم اختلافات فراوانی که در مورد آن تصویب و به توافق رسیدیم و به زودی شورای نگهبان بیانیه ای صادر خواهد کرد و پس از آن مجلس نمایندگان به رئیس جمهوری ابلاغ می کند. .

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه خودرو باید انجام شود، تعیین تکلیف مدیریت سایپا و ایران خودرو است که در حال حاضر نوعی دولت است و دولت در عزل و نصب مدیران آن و در طول مدت مداخله می کند. در این مدت کوتاه بسیاری از مدیران عوض شده اند.» این راه درستی نیست، زیرا این وظیفه وزیر صنعت، معدن و تجارت است که بازار خودرو را تنظیم و نظارت کند. این روش بی فایده است زیرا وزارت صمت صاحب سیاست و بقیه مجری آن هستند.

نماینده قزوین گفت: باید به سمت واگذاری این بخش به بخش خصوصی واقعی برویم نه به بخش خصوصی که اقوام و دوستان در آنجا جابجا می شوند اما این روش جواب نداد. در واقع ما از اصل ۴۴ قانون سوء استفاده می کنیم و پاسخگوی خصوصی سازی نیستیم. وقتی خصوصی‌سازی واقعی نباشد از دولت بدتر می‌شود، زیرا وقتی دولتی است، دولت و مجلس حداقل بر آن نظارت و کنترل دارند، اما اگر به‌درستی خصوصی‌سازی شود، وضعیت بسیار بدتر از وضعیت فعلی می‌شود. در مورد مکان های مختلف وجود دارد.

یکی از اعضای کمیسیون صنعت مجلس گفت: صنعت خودرو را باید به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار کرد زیرا بخش خصوصی کاربلد است و می داند چگونه از سرمایه خود استفاده کند تا سوخت تمام نشود. آنها با گرایش به رقابت و مشتری مداری از دستورات پیروی می کنند و به دنبال مشتری مداری نیستند. بنابراین یکی از اقدامات برای نجات صنعت خودرو همین راه حل است که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته و رئیس جمهور نیز دستورات لازم را دادند و وزارت صمت نیز سازوکاری برای این اقدام فراهم کرده و امیدواریم متوجه شویم. اتفاق بزرگ امسال

سیاکولی با اشاره به رانت فعلی در صنعت خودرو گفت: رانت سال هاست که در این زمینه وجود دارد و با یکی همراه نیست، دو سال نیست و بیش از ۲۰ سال است که وجود دارد و همه را می دانند. جنبه های کسب و کار و دست آنهاست و می دانند چه کار کنند؟در بحث واردات خودرو هم دیدم که چقدر آشوب به پا کردند، گاهی حتی نیروهای مذهبی از واردات خودرو انتقاد کردند، برخی از نیروهای انقلابی هم به ما یادآوری کردند که چرا می خواهید وارد کنید. ماشین ها.

وی افزود: این افراد واردات را ضد تولید می‌دانستند و با دادن این شعارها که واقعاً اشتباه بود، جامعه را کنار می‌کشیدند و آنقدر شعارهای زیبایی می‌دهند که خودمان هم گاهی باور می‌کنیم؛ مثل این شعار واردات ضد است. تولید در حالی که شعار است و واردات ضد تولید نیست و واردات بی رویه را باید ضد تولید تلقی کرد یا در مورد هزینه های تولید بحث هایی مطرح شده و گفته شده است که هزینه های ساخت خودرو در ایران بالاتر از هزینه های تولید است. قیمت تعیین شده توسط دولت، که آن هم یک حرفه اشتباه است که درست به نظر می رسد، زیرا در هیچ کجای دنیا هزینه برابر نیست.

سیاکولی بیان کرد: در دنیا اگر هزینه تولید کالایی بالا برود قبل از تغییر قیمت آن را درست می کنند و ساختار تولید را بررسی می کنند تا علت گرانی مشخص شود اما در کشور ما به عنوان مشتری مالک ندارد. و بدون پشتوانه، هر هزینه ای در هر شرکتی بالا می رود، اولین کار آنها افزایش قیمت تولیدشان است، در حالی که این کار بسیار خطرناکی است و مردم و جامعه را ناراضی می کند. متأسفانه مدیران ما این موضوع را قبول ندارند و هزینه خودرو ۲۰۶ را در نظر می گیرند مثلاً ۳۰۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون سود به مشتری می دهید، این اشتباه است زیرا معادل ۲۰۶ خودرو در دنیا ۱۵۰ میلیون تومان آیا در کشور ما ۳۰۰ میلیون تومان است؟

این عضو بدنه صنایع گفت: به نظر من این موارد بخشی از بحث هایی است که مافیا می شناسد و حرف می زند و این حرف ها به زیبایی توسط مدیران تغذیه و تکرار می شود که وکیل آنها می شود. مدیران ممکن است بفهمند و نفهمند که اگر این را بفهمند و این کار را بکنند، یقیناً خیانت است، اما اگر نفهمند که چرا یک مدیر نادان باید در جایگاهی بنشیند که نمی داند، سرش را از دست می دهد. وقتی رئیس جمهوری اسلامی کلاه بر سر می گذارد، در واقع سر همه مردم و نظام اسلامی کلاه گذاشته است. پس مدیر باید باهوش و زیرک باشد و بفهمد مشکل واقعی است یا کلاه؟

وی افزود: در حوزه خودرو نیز معتقدیم بسیاری از موارد مطرح شده نادرست و درست به نظر می رسد و این ایراداتی است که مافیای خودرو از آن مطلع است و در این مسیر حرکت می کند. در مورد تنظیم مقررات واردات خودرو هم بگویم که از وزیر صمت در این خصوص سوال شد اما تاکنون گزارشی دریافت نکرده ایم. البته ایشان قول دادند که آیین نامه واردات را قبل از ارسال به هیات وزیران برای تصویب به مجلس نمایندگان ارائه کرده و نظر مجلس را گرفته و سپس به دولت بفرستند، اما تاکنون این آیین نامه به ما تحویل نشده است. و مطمئناً اگر بخواهد به مجلس ارائه دهد، مستقیماً به دولت نفرستد، ما قطعاً از اختیارات قانونی خود استفاده خواهیم کرد و جدی خواهیم گرفت.

سیاکولی با اشاره به احتمال استیضاح وزیر صمت، گفت: در حالی که محاکمه وزیر صمت همچنان در دستور کار است و وزیر هنوز از مراحل استیضاح خارج نشده است، من همچنان پیگیر آن هستم و فکر می کنم این کار وظیفه ی وزیر صمت نیست. این وزیر نمی تواند آن را اجرا کند.» او در این زمینه اطلاعی ندارد و اطلاعات لازم را ندارد و به راحتی حرفه ای بودن رانت خواران را فریب می دهد که برای کشور خطرناک است. مجلس قصد دارد بحث واردات خودرو را مطرح کند، رئیس جمهور در این زمینه کاملاً قانع شده است، اعتقادی هم شده است و دولت زیرمجموعه هم به حرف مجلس و مردم توجه دارد. مشتریانی که افراد مهمی هستند و باید نظر مشتری را در مورد واردات خودرو جلب کنند. خودروهایی با قیمت ۶ تا ۲۵ هزار دلار وارد کشور شوند، یعنی بیش از ۸۰ درصد خودروهای وارداتی در این محدوده قیمتی باشند و تعرفه به نفع خریدار پایین باشد.

یکی از اعضای شورای استانداری قزوین در پایان گفت: نباید تعرفه خودروهای وارداتی افزایش یابد، زیرا جامعه عادی نمی تواند این خودروها را بخرد و آسیب می بیند و در این صورت باید همان خودروهای معیوب داخلی را خریداری کند. اما اگر تعرفه پایین در نظر گرفته شود، متناسب با کیفیت خودروی داخلی، تعرفه افزایش می یابد، یعنی زمانی که کیفیت خودروی داخلی افزایش می یابد، تعرفه خودروی خارجی برای فروش خودروی داخلی افزایش می یابد، این رویکرد منطقی است اما زمانی که کیفیت خودروی داخلی همچنان پایین است و قیمت آن بالاست، دیگر نیازی به اجبار مردم به خرید خودروهای بی کیفیت نیست که در حق مردم بی انصافی است. بنابراین به دنبال برکناری وزیر صمت هستیم و معتقدیم قیمتی که باعث افزایش قیمت خودرو شد ظلم مصرفی است و این ظلم بر نمایندگان مجلس پوشیده نیست.