عوارض نخوردن صبحانه


    صبحانه سالم، دار دبرستان، هاجر، ناحیه 114

تهران (پانا) – یک متخصص تغذیه و درمانگر تغذیه گفت: بیماری های مختلف قلبی، ناباروری، سکته قلبی، دیابت، میگرن، بد خلقی، مشکلات بینایی، عادت های نامنظم قاعدگی، زخم معده، چاقی و عدم آمادگی جسمانی از عوارض کمبود این بیماری است. . از تغذیه صبحانه می خورند.

به گزارش جامعه ۲۴، بسیاری از ما عادت داریم صبحانه را حذف کنیم و این وعده غذایی مهم را بی اهمیت و صبحانه و ناهار را ترکیب کنیم، در حالی که اگر می دانستیم این کار چقدر برای سلامتی ما مضر است، هرگز آن را انجام نمی دادیم.

خوردن صبحانه به بدن اجازه می دهد تا کلسیم، آهن و روی را که روزانه از طریق غذا دریافت می کنیم به راحتی جذب کند و این مشکل باعث ایجاد انرژی و سرخوشی در طول روز می شود.

در گفتگویی که پیشتر می خوانید به عوارض نخوردن صبحانه پرداختیم.

دکتر سما اکبری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با ۲۴ جامعه درباره عوارض نخوردن صبحانه هشدار داد که نخوردن صبحانه عوارض بسیار جدی از جمله دیابت را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مواد مغذی باید حتما در وعده صبحانه گنجانده شود، اظهار داشت: یکی از مهم ترین وعده هایی که نباید از آن غافل شوید صبحانه است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: این امر در سنین مختلف هیچ تفاوتی نخواهد داشت و حتما برای داشتن اندامی خوب باید صبحانه بخوریم. بدن برای شروع خوب روز و عملکرد به انرژی نیاز دارد.

این کارشناس تغذیه بهترین زمان خوردن صبحانه را یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب دانست و گفت: در این ساعت صبحانه انرژی لازم برای استفاده در کار و فعالیت های روزانه را به ما می دهد.

اکبری درباره عوارض نخوردن صبحانه با تاکید بر اینکه صبحانه عملکردهای فیزیکی بدن را بسیار بهتر می کند و حتی به مغز کمک می کند تا بهتر کار کند، تصریح کرد: اگر صبحانه نخوریم درکمان کاهش می یابد، زیرا نسبت گلوکز کاهش خواهد یافت. بدن برای عملکرد مطلوب به گلوکز نیاز دارد. در غیر این صورت با نخوردن صبحانه عملکرد مغز کاهش می یابد و در تمرکز دچار مشکل می شویم.

وی افزود: بنابراین کودکان به خصوص قبل از رفتن به مدرسه باید صبحانه بخورند. اگر غذا نخورند توانایی حل مشکلات را نخواهند داشت.

اکبری بر عدم مصرف غذاهای پرکالری در وعده سحری تاکید کرد و گفت: زمانی که از خواب بیدار می شوید سطح هوشیاری کورتیزول خون در کمترین میزان است. بنابراین در این صورت وقتی غذای پرکالری می خورید، کبد هنوز به درستی شروع به کار نکرده است و همین امر منجر به بروز کبد چرب و عوارض چاقی و مشکلات ناشی از آن می شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: صبحانه باید سبک باشد و غذاهای بسیار سبک مصرف شود. حتما باید برای صبحانه خرما بخورید و حتی سبزیجات گزینه خوبی برای صبحانه هستند.

صبحانه نخوردن روحیه انسان را نامناسب می کند

وی در ادامه گفتگو با جامعه ۲۴ یکی دیگر از عوارض نخوردن صبحانه را بدخلقی افراد دانست و افزود: نخوردن صبحانه بر روحیه افراد تاثیر منفی می گذارد زیرا قند خون پایین که یک طرف است. تاثیر نخوردن وعده غذایی صبحانه باعث خلق و خو می شود و آنطور که باید اعصاب شما را نشان نمی دهد.

اکبری درباره تاثیر نخوردن صبحانه بر تناسب اندام نیز گفت: صبحانه گرسنگی را در طول روز کنترل می کند. صبحانه ناقص مانند روزه داری است و این امر منجر به اختلال در تعادل قند خون و تولید انسولین و در نهایت منجر به دیابت، ناباروری و حتی بیماری های قلبی می شود.

وی در این باره توضیح داد: افرادی که صبحانه نمی خورند باعث گرسنگی شدید آنها می شود و به دلیل گرسنگی شدید و مصرف چربی و کالری زیاد و … میل شدیدی به خوردن وعده های دیگر پیدا می کنند و این احساس را در آنها ایجاد می کند. . صد برابر بیشتر جذب می شود.بیشتر افراد صبحانه معمولی می خورند.

چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند چهار تا پنج برابر بیشتر از افرادی است که صبحانه نمی خورند

اکبری با بیان اینکه چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند چهار تا پنج برابر بیشتر از افرادی است که به طور منظم صبحانه می خورند، خاطرنشان کرد: با نخوردن صبحانه تا زمانی که متابولیسم در بدن انسان کاهش پیدا کند، یک سری بد خوردن ایجاد می کند. عادات و دلایل این امکان وجود دارد که وقتی صبحانه ناقص می خورید، در طول روز به طور مداوم غذاها یا میان وعده هایی بخورید که فقط شما را سیر می کند، به این ترتیب فعالیت فیزیکی و مغزی بدن به درستی عمل نمی کند و بدن سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

و این متخصص تغذیه و تغذیه درمانی گفت: یکی دیگر از عوارض نخوردن صبحانه کاهش ایمنی بدن است و ما را در برابر بیماری هایی مانند سرفه و آنفولانزا آسیب پذیر می کند زیرا هورمون های فعال کننده سلول های ایمنی بدن به دلیل نخوردن کاهش می یابد. صبحانه همچنین صبحانه تأثیر مهمی بر ایمنی بدن دارد.

وی یادآور شد: کسانی که به ورم معده، زخم معده یا ورم معده مبتلا هستند کسانی هستند که صبحانه نمی خورند یا برای مدت طولانی گرسنه می مانند. گازهای تولید شده توسط معده، گاستریت یا ورم معده به طور مداوم، ناشی از این گاز است که در صورت عدم ورود غذا، معده به ترتیب به کار خود ادامه می دهد و ورودی وجود ندارد و در نتیجه چرخش معده انجام می شود. و گاز زیادی آزاد می شود و جاری می شود که مضر است.

این متخصص تغذیه هشدار داد که میگرن یکی دیگر از عوارض نخوردن صبحانه است. وی در این خصوص گفت: زیرا نخوردن صبحانه یا نخوردن صبحانه قند خون را کاهش می دهد و باعث افزایش فشار خون می شود و در نتیجه مغز کارایی خود را از دست می دهد و منجر به میگرن می شود.

اکبری ادامه داد: کاهش عملکرد قلب از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است. افرادی که صبحانه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود نمی خورند ممکن است دچار حمله قلبی، خطر لخته شدن خون و حتی گرفتگی عروق شوند. حتی در خانم ها شاهد بی نظمی قاعدگی خواهیم بود، زیرا در واقع هورمون ها به هم می ریزند و در صورت به هم ریختگی همه این اتفاقات رخ می دهد.

نخوردن صبحانه کیفیت زندگی ما را کاهش می دهد

وی بیان کرد: به طور کلی نخوردن صبحانه کیفیت زندگی ما را کاهش می دهد زیرا صبحانه می تواند ما را فعالتر و سالم تر کند، کیفیت زندگی را افزایش می دهد. همچنین خوردن منظم صبحانه ما را نسبت به رفتارهای منفی که برای سلامتی ما مضر است بی میل می کند. مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و … چون سیر شده ایم دیگر تمایلی به انجام کارهای جانبی نخواهیم داشت و غذاهای جانبی نمی خوریم. با صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده کوتاه بهترین حالت بدن را ایجاد می کنیم و در نهایت بدن را در شرایط مناسب و استاندارد قرار می دهیم.

این متخصص تغذیه درباره صبحانه مناسب نیز گفت: می توانید منوی صبحانه را با هم ترکیب کنید تا از یکنواختی خلاص شوید. به عنوان مثال، می توانید تخم مرغ یا موز و تخم مرغ را با سبزیجات، شیر، نان، بلغور جو دوسر و شیر بخورید. آنها را با هم ترکیب کنید تا منوی صبحانه شما تازه بماند. باید مراقب باشیم که اگر صبحانه می خوریم فواید آن را هم بخوریم. مثلاً می‌توانید هنگام صبحانه شیر بخورید، شیر صبح و عصر مصرف می‌شود، بنابراین شیر را در صبح و شب قوام ندهید. شیر را حتما با چیزی گرم مثل دارچین یا کاکائو مخلوط کنید تا شیر خنک شود.

وی تاکید کرد: تخم مرغ در صبحانه برای بینایی و گردش خون مفید است. تخم مرغ حاوی لوتئین است و اگر به طور منظم مصرف شود از مشکلات بینایی جلوگیری می کند. زرده آن برای خون مفید است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

صبحانه های ساده بخورید

اکبری افزود: نان در صبحانه بسیار مفید است، حاوی گلوکز و فیبر است. گلوکز یک کربوهیدرات ساده است که به راحتی توسط بدن جذب می شود.

این متخصص تغذیه و درمانگر تغذیه در پایان گفت: سعی کنید صبحانه های ساده مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات مفید هستند. نباید غذای چرب بخورید. برای حفظ سلامت بدن، میوه ها و سبزیجات بسیار مفید هستند، آنها سرشار از فیبر هستند که آنتی اکسیدان های بسیار قوی برای سیستم گوارش ما هستند. به طور کلی، صبحانه را از وعده غذایی خود حذف نکنید، این یک کمک بسیار مهم برای رشد بدن، متابولیسم بدن و سلامت بدن است.