علی صوفی: با گرفتن و بستن و افزایش دوره راهنمایی چیزی حل نمی شود/ آیا می توان فردی را که به حجاب اعتقادی ندارد مجبور به رعایت آن کرد؟ پایگاه خبری مدیریت شده


گزارش کردن پایگاه خبری مدرا; این روزها اگر به خیابان ها بیایید بیشتر از قبل خودروهای گاید پاترول را خواهید دید. از درب ورودی مترو تا خیابان های فرعی. این در حالی است که ابراهیم رئیسی قبل از انتخابات وعده داده بود که به جای گشت روسری، گشت ارشاد مدیران را راه اندازی کند. اما این وعده محقق نشد و حضور گشت های ارشاد در خیابان ها بیشتر شد. اما آیا این اقدام دولت را به خواسته های خود می رساند؟ این سوالی است که علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب پاسخ داده است.

علی صوفی می گوید: از دیرباز بین دو فرهنگ تضاد وجود داشته است. یکی فرهنگ حاکمیتی و دیگری فرهنگ عمومی مردم. نماد این مبارزه نیز به حجاب اجباری برمی گردد. از زمانی که حجاب اجباری شد، برخی آن را مغایر با آزادی های فردی دانستند و حتی برخی از شهروندانی که از نظر دینی و مذهبی خارج از اسلام هستند و پوشیدن حجاب در دینشان توصیه نمی شود، ناچار به رعایت آن هستند. حجاب در ایران

وی ادامه داد: زمانی که انقلاب پیروز شد، روحانیون اعتبار، اعتبار و اقتدار پیدا کردند و وارد حکومت شدند. قبل از انقلاب در تبریز دانشجو بودم و در تظاهرات های مختلف دیدم که در بین مسلمانان گروه های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها کاملاً بدون روسری بودند، برخی دیگر تا حد روسری روسری داشتند. عده ای هم بودند که کاملاً محجبه بودند. در آن زمان گفتیم که عموم جامعه این حجاب را قبول ندارند و ممکن است مردم را از دین دور کنند. سرانجام انقلاب پیروز شد و گروه دوم قدرت بیشتری یافتند و نتیجه همین نگاه به تأسیس گشت های ارشاد منجر شد.

سوفی می گوید: محدودیت ها در دوره بعد ادامه یافت و به تدریج اختلافات بیشتر شد. به عنوان مثال، رادیو آلات موسیقی را نمایش نمی دهد. پس باید بپرسید این قانون کیست؟ در هیچ کشور مسلمانی چنین رفتاری وجود ندارد و همه می دانند که اشتباه است، اما هیچ کس حاضر نیست آن را تحت فشار قرار دهد.

وی می گوید: تاکنون گشت ارشاد روز به روز فراگیرتر شده است. مخصوصاً در تابستان که گرما زیاد می شود و محدودیت های شدیدی در موضوع حجاب وجود دارد، آن دعواها زیاد می شود، اما این موضوع تناقضاتی هم دارد; مثلاً در جریان انتخابات شاهد بودیم که این مسائل کاملاً برعکس شد، طرفداران حجاب اجباری به یکباره مخالفت کردند یا فردی که در یک روز عادی دستگیر شده بود، در روزهای دیگر مانند ۲۲ بهمن سوژه دوربین های تلویزیونی شد.

سوفی می گوید: پدیده حجاب فقط در ایران است. در کشورهای دیگر چنین چیزی وجود ندارد. مردم یا مؤمن و محجبه هستند یا ایمان ندارند و حجاب ندارند. حتی قبل از انقلاب هم فقط عفت عمومی در نظر گرفته می شد که برای آقایان هم رعایت می شد.

ایشان می فرمایند: با گرفتن و بستن و زیاد شدن دوره ارشاد چیزی حل نمی شود زیرا حجاب یک امر فکری و شرعی است. آیا می توان کسانی را که به این اعتقاد ندارند مجبور به اطاعت کرد؟ اکثر افرادی که از روسری استفاده می کنند فکر نمی کنند که مو باعث سوزش می شود. می توانید با چشم و صورت اغوا و تحریک کنید. اکنون می توانید خود مجریان تلویزیون را تماشا کنید. آیا آنها در زندگی شخصی خود همان تصویری را دارند که جلوی دوربین هستند؟

سوفی می گوید: در دهه ۴۰ مجله زن رز به ترویج افکار و فرهنگ آن زمان می پرداخت، اما در همان مجله آقای مطهری در دفاع از حجاب مقاله ای نوشت. البته در آن زمان شاه نیز برخوردهای بدی داشت; مثلا در زمان ثبت نام دانشگاه می گفتند زنان محجبه نمی توانند ثبت نام کنند. اما هر سال بر تعداد زنان محجبه افزوده می شد. اکنون وضعیت برعکس وجود دارد.