روش های موثر برای افزایش تمرکز


چند راه بری با مشارکت Tamarkoz Dates

تهران (پانا) – با تمرینات و ترفندهای مختلف می توان تمرکز را تقویت کرد.

به گزارش همشاری آنلاین، آیا ذهن شما به جایی می رسد و گیج شده اید؟ آیا ایده های خوبی دارید، اما آیا آنها مانند ارواح می آیند و می روند؟ چند دقیقه روی کار تمرکز می کنید و بعد خیلی زود خسته می شوید؟ بعد از مدتی متوجه می شوید که اگر مدتی همین مسیر را ادامه دهید، واقعاً موفقیت برای شما وجود داشت؟ حقیقت این است که با تمرینات و ترفندهای مختلف می توان تمرکز را نیز تقویت کرد. در اینجا من ۷ راه را برای شما ذکر می کنم.

۱- هر روز چند کار مهم خاص و محدود را برنامه ریزی کنید

تعداد کارهای مثبتی که می‌توانیم انجام دهیم بسیار زیاد است و گاهی اوقات وقتی روحیه مثبت داریم ممکن است یک دنیا از آنها را در یک دفترچه بنویسیم. اما اگر واقعاً می‌خواهیم آن‌ها را اجرا کنیم، باید هر روز یک تا سه مورد از آن‌ها را انتخاب کنیم و سپس به انجام آن‌ها به عنوان یک روال صبحگاهی عادت کنیم.

تجربه شخصی نشان می دهد که اگر هر شب قبل از خواب مراحل انجام کارها را در ذهن خود شبیه سازی کنید، فردا آن کارها را با سرعت و کیفیت بهتری انجام خواهید داد. اگر واقعاً در ذهن خود به موفقیت و امکان انجام کارها به طور مؤثر فکر می کنید، ضمیر ناخودآگاه شما در واقع به شما کمک خواهد کرد.

۲- ساعت اوج بازده ذهنی خود را بیابید

برخی از ما اهل صبح و برخی از ما اهل عصر هستیم. به عبارت دقیق تر، هر یک از ما ۲-۳ ساعت در ۲۴ ساعت داریم که در این مدت خلاقیت و سرعت پردازش مغز ما در بهترین شرایط است. بسیار مهم است که آن ساعت شلوغی را پیدا کنید و برای آن برنامه ریزی کنید تا این ساعات از دست نرود.

گاهی اوقات پیدا کردن آن ساعت شلوغی سخت است و باید عملکرد خود را به مدت یک هفته یادداشت کنید تا ببینید چه ساعت هایی برای شما ارزشمندتر هستند.

۳ – مغز واقعاً شبیه ماهیچه است

آیا می توان بدون عرق کردن، بدون دویدن ۱۰ دقیقه بدون اینکه چند ست وزنه بیشتر انجام داد، ظرفیت ورزش را افزایش داد و بدنی عضلانی داشت؟!

مغز هم همینطور. اگر راحت بگیرید بعد از مدتی تنبل می شود. وقتی احساس خستگی کردید فعالیت مغز را رها نکنید و ۱۰ دقیقه دیگر ادامه دهید.

افرادی که به شبکه های اجتماعی و اسکرول بی پایان معتاد هستند نیز می توانند از شر این بیماری خلاص شوند. چیزی مانند خواندن عمیق را انتخاب کنید و سعی کنید ۲۰ دقیقه بدون وقفه مطالعه کنید، سپس ۵ دقیقه استراحت کنید و به تدریج زمان تمرکز خود را افزایش دهید. و یک تجربه شخصی دیگر: برخی از ما ذهن خود را به بهترین شکل ممکن به چالش نمی کشیم. مثل یک دونده استقامتی است، اما برنامه روزانه شما مثلاً دویدن یک کیلومتر است. بعد از مدتی خواهید دید که حتی یک کیلومتر هم نمی توانید بدوید.

برای اینکه ظرفیت مغزتان به تدریج کاهش پیدا نکند، یک متن هنری، تاریخی، ادبی یا یک درس دشوار را انتخاب کنید و هر روز حداقل نیم ساعت آن را بخوانید. خواهید دید که تنبلی شما از بین می رود، تمرکز می کنید و ایده های جدیدی به سرتان می آید.

۴- اراده و انضباط خود را افزایش دهید

به قولی که به خودت دادی وفا کن اگر می خواهید وزن کم کنید، اجازه ندهید شوخی های دوستانتان قدرت اراده شما را کاهش دهد. در مقابل خود از قیدهای ضروری مانند “باید” استفاده کنید.

بسیاری از افراد هستند که یادداشت های انگیزشی جمعی را روی صفحه می چسبانند و اتاق خود را آینه می کنند یا وظایف روزها و هفته های آینده را به زیبایی و با دقت در دفتری می نویسند، اما چون بارها وعده های شخصی خود را زیر پا گذاشته اند، دیگر به خود اعتماد ندارند و بدانید چه چیزی تضمین کننده تحقق این وعده ها نیست. این باعث می شود خبری از تمرکز نباشد.

۵- همه منابع حواس پرتی را حذف کنید

در ابتدای کار، هیچ سروصدایی و ناراحتی ممکن است شما را از کارتان منحرف کند. اما وقتی ما در یک کار کور هستیم، هر محرک محیطی می تواند ما را ناراحت کند. از همون اول خیالتون راحت باشه نوتیفیکیشن گوشی رو کاملا خاموش کنید مودم هم بهتره با موسیقی پس زمینه کار و مطالعه نکنید. حتی تنقلات حواس پرتی هم مناسب نیستند.

۶- تبدیل اعمال نیک به عادت

وقتی یک کار خوب تبدیل به عادت می شود، لازم نیست هر بار از انگیزه و اراده خود برای انجام آن استفاده کنید. به این ترتیب، برای مثال، ورزش، مطالعه روزانه یا انجام منظم قسمت های مختلف یک پروژه کاری به موقع، به یک عادت واضح و اجتناب ناپذیر برای شما تبدیل می شود.

به عنوان مثال، مسواک زدن برای بسیاری از ما به یک عادت تبدیل شده است و بدون فکر این کار را انجام می دهیم. به همین ترتیب، سایر کارها می توانند به عادت تبدیل شوند و در حین انجام آنها تمرکز بالایی داشته باشید.

۷. خوش بینی را تمرین کنید و روی «حالا» تمرکز کنید.

برخی از افراد تمرکز خود را از دست می دهند، زیرا دائماً به احتمالات آینده و بدترین موقعیت های ممکن فکر می کنند. آنها یک صفحه از کتاب را خواندند و به این موارد فکر کردند: این نکته به هیچ وجه وارد حافظه بلندمدت من نمی شود و می دانم که آنها دقیقاً همین سؤال را می پرسند که اگر من قبول می شدم چه اتفاقی می افتاد هنوز وضعیتم بهتر نمی شد. ، اگر وضعیت مالی من اجازه می دهد اگر نه پس چه کنم و …

اگر تمرکز مستلزم این است که فقط روی «اکنون» به معنای واقعی آن تمرکز کنید. بدانید که آینده معمولاً آمیزه ای از فرصت، شانس و بدبختی اجتناب ناپذیر است و باید خوش بینی خود را حفظ کنید تا متمرکز بمانید.