روش صحیح نشستن روی صندلی


کفش راحتی

تهران (پانا) – نحوه صحیح نشستن روی صندلی بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد حتی بیش از ۱۰ ساعت در روز روی صندلی می نشینند. بنابراین صندلی می تواند در ایجاد دردهای جسمی و سطح سلامت انسان موثر باشد، اما متأسفانه بسیاری از ما به صندلی در محل کار خود اهمیت چندانی نمی دهیم و وقتی به اهمیت آن پی می بریم دچار عوارضی می شویم.

البته زمانی که صندلی برای مدت طولانی استفاده می شود، باید بسیار راحت باشد. یک صندلی راحت و بهداشتی باید چندین ویژگی مهم داشته باشد:

روش صحیح نشستن روی صندلی

مهم نیست که صندلی چقدر خوب و راحت باشد، نحوه صحیح نشستن روی صندلی بسیار مهم است. به همین دلیل برخی از کارشناسان محیط کار یا بهداشت کار با حضور در ادارات، کارگاه ها، کارخانجات و غیره، نحوه صحیح نشستن روی صندلی و کار روی صندلی را به کارکنان، کارگران و سایر افراد آموزش می دهند تا مصدوم دچار آسیب نگردد. کار طولانی مدت روی صندلی بهتر است طوری روی صندلی بنشینید که بتوانید به راحتی به پشتی صندلی تکیه دهید. در این حالت مقداری از فشار وزنه به جای اینکه به عضلات ضعیف کمر وارد شود، وارد پشتی صندلی می شود.
سعی کنید طوری بنشینید که کف پاهایتان روی زمین باشد و زانوهایتان کمی بالاتر از سطح باسنتان باشد. اگر زانوها بالاتر از حد طبیعی باشند، به زانوها و لگن فشار وارد می شود و باعث خم شدن زانوها می شود. زیرا مفصل زانو چندین ساعت در حالت خمیده قرار دارد و پس از مدتی حرکت آن محدود می شود. در نتیجه، فرد دیگر قادر به صاف کردن پاهای خود نیست. در حالت خم شدن زانو، عضله پشت ساق از حالت طبیعی خود خارج شده و کوتاه می شود، به همین دلیل هنگام خم شدن زانو، انسان در راه رفتن انرژی زیادی صرف می کند. دوم، زمانی که زانوها خم می شوند، عضله چهار سر یا یک عضله بسیار مهم که از مفصل زانو حمایت می کند، فعالیت طبیعی خود را از دست می دهد و به مرور زمان ضعیف و ضعیف می شود. با ضعف این عضله، درد زانو، ساییدگی کشکک و غیره. اگر محدودیت های حرکتی ایجاد شده از طریق فیزیوتراپی، ورزش و حرکت برطرف شود، سلامت زانوها باز می گردد.

تکیه دادن به صندلی؟

لازم به ذکر است که خمیدن روی صندلی برای کمر به خصوص پس از یک فعالیت طولانی مدت بسیار خطرناک است. بسیاری از اسپاسم‌های عضلانی درست زمانی اتفاق می‌افتند که فرد یک فعالیت سنگین انجام می‌دهد و سپس روی مبل یا مبل می‌چرخد. در این حالت صندلی برای پشتی که در اثر فعالیت احساس خستگی می کند هیچ تکیه گاهی نمی دهد و در نتیجه عضلات دچار گرفتگی و درد شدید می شوند. مطالعات نشان می دهد که وقتی ۱۰ درجه به جلو خم می شویم، فشار روی دیسک های بین مهره ای سوم و چهارم حتی در هنگام مسواک زدن سه برابر می شود. بنابراین اگر ایستاده کار می کنید خم نشوید و اگر به صورت نشسته کار می کنید طوری روی صندلی بنشینید که دستانتان به راحتی به تمام وسایل روی میز برسد و مجبور نباشید به طرفین خم شوید. همچنین افرادی که در حین کار مدام از دستان خود استفاده می کنند، بهتر است صندلی های بدون دسته داشته باشند تا قدرت مانور دستانشان افزایش یابد. افرادی که مجبورند در طول روز به طور منظم بنشینند و بلند شوند باید از ویلچر استفاده کنند تا بتوانند به راحتی صندلی خود را بچرخانند و در هنگام نشستن و ایستادن راحت باشند.

ارتفاع صندلی

برای نشستن صحیح روی صندلی، ارتفاع صندلی ها باید قابل تنظیم باشد تا افراد با قد های مختلف بتوانند به راحتی آن را تنظیم کنند. ارتفاع پایه های صندلی باید به گونه ای باشد که وقتی فرد روی آن می نشیند، پاهایش کاملا روی زمین قرار گرفته و ثابت باشد. اگر این ارتفاع بالاتر از حد معمول باشد، کاربر باید انگشتان پا را روی زمین بگذارد. در این حالت، وزن تا حدودی آویزان است و برعکس، اگر ارتفاع پاهای صندلی کوتاه باشد، زانوها بالاتر از لگن قرار می گیرند و در مفصل ران خم می شوند.

دسته صندلی

صندلی باید دارای دسته هایی باشد که دست ها به راحتی روی آن قرار گیرند. با این گفته مقداری از وزن از طریق دست ها به صندلی منتقل می شود و فشار کمتری به پشت و حتی گردن وارد می شود.

کوسن صندلی

پشتی صندلی نباید کاملاً عمود بر کف صندلی باشد، بلکه بهتر است حدود ۱۰ درجه به پشتی تکیه دهید، به عبارت دیگر زاویه ای که پشتی صندلی با صندلی ایجاد می کند باید حدود ۱۰ درجه باشد. علاوه بر این، حفره کمری را در ناحیه کمر نیز داریم که بیشتر شکایات کمردرد در آن موضعی است. برای پرکردن این قسمت هنگام نشستن روی صندلی باید یک برجستگی در همین قسمت به پشتی صندلی ثابت شود تا زمانی که فرد روی صندلی می نشیند، گودی پشت او پر شده و کمرش کمتر خسته شود. .

دمپایی صندلی

نشستن طولانی مدت روی صندلی های چوبی سخت یا فایبرگلاس بسیار آزاردهنده است. در نتیجه صندلی باید دارای یک اسفنج فشرده، یک ابر نرم یا به گونه ای باشد که بتواند فشار بدن را برای ساعات طولانی تحمل کند و به صندلی فرد آسیب نرساند.

برای مدت طولانی روی صندلی ننشینید

اگر صندلی مناسبی را انتخاب کنید و روش صحیح نشستن روی صندلی را بدانید و رعایت کنید، اما اگر برای مدت طولانی روی آن بنشینید، به خصوص اگر در وضعیت ثابت بنشینید، دچار عوارضی خواهید شد. باید بدانید که نشستن طولانی مدت عوارض زیادی برای انسان به همراه خواهد داشت. یکی از این عوارض کمردرد است. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی به افرادی که مجبورند ساعت ها روی صندلی بنشینند توصیه می کنند پس از هر ۵۰ دقیقه بلند شوند و وضعیت خود را تغییر دهند. چند قدم راه بروید و کمی حرکات کششی انجام دهید. نگران اتلاف وقت نباشید، تمام این کارها بیش از ۳۰ ثانیه طول نمی کشد. اما همین عمل ساده خستگی ناشی از ۵۰ دقیقه نشستن و یکنواختی بدن را از بین می برد. اثرات نشستن طولانی مدت را کاهش می دهد.