روح الله صحرابی بسیاری از فیلم های اصلاحی بر اساس فیلمنامه تایید شده نیستند


پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ – ۱۵:۰۳

روح الله سهرابی

تهران (پانا) – مدیرکل دفتر پخش و کنترل اکران فیلم سینمایی شرکت سینما به اظهارنظر یکی از کارگردانان سینمای ایران که نسبت به اصلاح برخی آثار سینمایی اعتراض داشت، پاسخ داد.

به گزارش سازمان سینمایی ایران، روح‌الله سهرابی، مدیرکل دفتر پخش و اکران فیلم‌های شرکت سینما در پاسخ به مشاهده یک کارگردان سینمای ایران که نسبت به اصلاح برخی آثار سینمایی اعتراض داشت، نقد و اصلاح را خواند. برخی فیلم‌ها را قانونی دانسته و از چارچوب سناریوی مصوب خارج شده است. وی گفت: سوال اصلی این است که آیا به قانون اعتقاد دارید یا خیر؟ اگر نیستید، رسالت مشخص است، اما اگر به قانون اعتقاد دارید، بدانید که نهاد سینمایی بر اساس قانون و مقررات فیلم و فیلمساز، تعامل گسترده و عمیقی داشته است.
وی در ادامه به تشریح روند قانونی بازبینی فیلم و تعامل سازنده مدیران سینمایی با کارگردانان و صاحبان فیلم در دولت فعلی پرداخت و افزود: برای روشن شدن موضوع به چند نمونه اکتفا می کنم که در گذشته با آن مواجه بوده ایم. چند ماه. وقتی گفته می شود تعامل مبتنی بر قانون است، قوانین چیست؟ وقتی از حقوق صحبت می کنیم، دقیقاً از چه چیزی صحبت می کنیم؟ قانونی که بر اساس آن یک تهیه کننده نمی تواند برچسب محصول خود را به کسی که تجربه تولید فیلم ندارد اجاره دهد. قانونی که تولید خودسرانه ده ها و گاهی صدها فیلم غیر استاندارد را ممنوع می کند تا فیلم شما در نمایش نسوزد، زیرا ظرفیت نمایش در مجموع و در بهترین حالت بین هفتاد تا صد فیلم است. قانونی که به هیچکس اجازه ساخت و فروش فرش از حوزه و یا تجارت فرش در کنار قالیبافی را نمی دهد تا به حیثیت سینماگرانی که سال ها حرفه ای و درست کار کرده اند خدشه وارد کند و دست اندرکاران را درگیر کند. فضای سینما در حاشیه قانونی که کمک کند سینما به نقاط دورافتاده کشور برود و از استعدادهایی در گوشه و کنار کشور حمایت کند که می توانند آینده سازان این مرز و بوم باشند و این سینمای تهران را بر پایه سینمای پایتخت و صرفا ایرانی بسازند.
مدیرکل دفتر پخش و اکران فیلم افزود: صحبت از قانون است. قانونی که نمی گوید موافقت نکردن فیلم اقتباسی برای سازنده افتخار نیست، بلکه می گوید کارگردان باید به فیلمنامه پایبند باشد، در چارچوب قوانین قابل دفاع خاصی عمل کند و عمدا یا ناخواسته به باورها و اعتقادات مردم توهین نکند. اگر آنها در هیچ جای دنیا نباشند این قابل قبول نیست. قانونی که به کارگردان یا تهیه‌کننده اجازه نمی‌دهد همزمان سه پروانه ساخت دریافت کند، در عوض کارگردانی ده سال پشت لیست انتظار می‌ماند تا فقط یک پروانه ساخت بگیرد و به‌طور کامل از حرفه سینما حذف می‌شود. قانون سینما را وسیله توهین و هتک حرمت مقدسات یا عرصه دعوت به طغیان و خرابکاری نمی داند، بلکه آن را مبدأی برای ترویج و ترویج فرهنگ و هنر و اندیشه و وسیله ای برای اصلاح اجتماعی و فرهنگی می داند. .
وی با اشاره به برخی از مشکلاتی که از نزدیک مشاهده کرده بود، ادامه داد: حقیقت این است که اگر بخواهم مشکلات و مسائل عجیبی را که در این چند ماه با آن مواجه شده‌ام یکی یکی بیان کنم، از حوصله این بحث خارج است. ” اما برای یادآوری می‌خواهم بگویم که آیین‌نامه‌ها و قوانین جاری از جمله قانون حضور فیلم‌ها در جشنواره‌ها مربوط به امسال و این دوره نیست، بلکه مربوط به چند دهه قبل است که اتفاقاً ما در حال حاضر در حال بررسی و اصلاح هستند.
همانطور که الصحرابی درباره اصلاحات برخی فیلم ها گفت: اساساً موضوع شکل دیگری به خود گرفت که گویی حقیقت ماجرا تغییر کرده است. تغییراتی که در برخی از فیلم ها انجام شده به این دلیل است که کارگردان فیلم خود را برخلاف فیلمنامه مصوب ساخته است. چطور با چنین مشکلی کنار می آیید؟! مشکل فیلمبرداری اظهار نظر کارگردان نیست که فیلمش اصلاح نشده است، بلکه مشکل مضامین یا صحنه های فیلم است که در ابتدا در فیلمنامه نبوده است! اگرچه ممکن است در میان ده ها فیلمی که برای پروانه نمایش ارزیابی شده اند، به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور و در یک زمان خاص، علیرغم اجرای فیلمنامه مصوب، یکی دو استثنا وجود داشته باشد. آنها ممکن است غربالگری نشوند.
سهرابی در خاتمه گفت: امیدوارم منصف باشید زیرا اگر منصفانه نگاه کنید می توانید به گزارش عملکرد چهار ماهه شرکت سینمایی در زمینه صدور پروانه فیلم نگاهی بیندازید و آن را با مدت مشابه در سراسر دنیا مقایسه کنید. . سالهای قبل.