راهکارهایی برای کاهش وزن کودکان


چاگی کدکن

تهران (پانا) – چاقی کودکان به دلیل در دسترس بودن مواد غذایی ناسالم، یکی از معضلات بزرگ کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، چاقی در کودکان منجر به افزایش وزن در نوجوانان و بزرگسالان می شود و از مشکلات و بیماری های اجتماعی زیادی رنج می برند.

به عنوان والدین، باید یک رویکرد پیشگیرانه برای جلوگیری از شروع زودهنگام چاقی در کودکان اتخاذ شود. هیچ راه سریع و آسانی برای کمک به کاهش وزن کودکان وجود ندارد، این نیاز به تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی و عادات غذایی دارد که باید در ساختار خانواده گنجانده شود. در این گزارش به علل مختلف چاقی در کودکان و راهکارهای کاهش وزن اشاره شده است.

چه چیزی باعث چاقی در کودکان می شود؟ کودکان به دلایل مختلف دارای اضافه وزن و چاقی هستند. شایع ترین علل ژنتیک، عدم فعالیت بدنی، الگوهای غذایی ناسالم یا ترکیبی از این عوامل است. تنها در موارد نادری است که اضافه وزن ناشی از یک بیماری پزشکی مانند مشکل هورمونی است. یک معاینه فیزیکی و برخی آزمایش‌های خون می‌تواند یک وضعیت پزشکی احتمالی را به عنوان علت چاقی نشان دهد.

غذاهای ناسالم را به خانه نبرید

اگر می خواهید به کاهش وزن کودک خود کمک کنید، ضروری است که غذاهای ناسالم را از خانه دور نگه دارید. اگر در آشپزخانه کلوچه، چیپس یا سایر مواد غذایی ناسالم وجود نداشته باشد، کودک شما کمتر وسوسه می‌شود که آنها را بخورد. هنگامی که کودک شما قبل از غذا کمی احساس گرسنگی می کند، به او یک میان وعده سالم مانند ساندویچ های کوچک کره بادام زمینی سیب بدهید. این میان وعده ها مواد مغذی زیادی را بدون کالری زیاد به کودک شما می دهد.

ورزش روزانه را تشویق کنید

ورزش منظم باید بخش مهمی از برنامه کاهش وزن کودک شما باشد. اگر کودک شما از نظر بدنی فعال باشد، می تواند کالری اضافی بسوزاند، انرژی بیشتری داشته باشد و قوی تر شود. کودک خود را تشویق کنید تا هر روز نوعی ورزش انجام دهد، چه پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری. برای تشویق و حمایت از ورزش فرزندتان، می توانید با او ورزش کنید و همچنین می توانید کودک خود را در باشگاه ثبت نام کنید تا بتواند در محیطی بدون قضاوت ورزش کند و دوستان جدیدی پیدا کند.

الگوی خوبی باشید

بسیاری از کودکان از کارهایی که والدین خود انجام می دهند پیروی می کنند، بنابراین مهم است که الگوی خوبی برای فرزندان خود قرار دهید، به خصوص در مورد عادات غذایی. به عنوان مثال، به جای خوردن چیپس سیب زمینی به عنوان میان وعده، یک فنجان میوه بخورید. اگر فرزندتان ببیند که شما همیشه سالم غذا می خورید، به احتمال زیاد از آن پیروی می کند.

فن

تمجید از کودک می تواند به او در رسیدن به وزن مناسب کمک کند. به فرزندتان بگویید که به خاطر تلاش هایش برای کاهش وزن به او افتخار می کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که فرزندتان به جای کراکر سبزیجات می خورد، حتما به او بگویید که چقدر خوشحال هستید که او گزینه غذایی بهتری دارد.

برای کاهش وزن عجله نکنید

هرگز ایده خوبی نیست که برای کاهش وزن کودک خود عجله کنید. آموزش به فرزندتان چگونه کالری شماری کند و فقط روی اعداد تمرکز کند، در واقع از نظر عاطفی آسیب زا است. در عوض، فرزندتان را تشویق کنید تا در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کند، مانند انتخاب میوه به جای شیرینی و ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در روز. این تغییرات کوچک می تواند به کاهش وزن کودک شما و حفظ رابطه سالم با غذا کمک کند.

گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی

هنگام تهیه غذا و میان وعده برای فرزندتان، سعی کنید حداقل مقداری پروتئین داشته باشید. این مواد مغذی به کودک شما کمک می کند ساعت ها احساس سیری کند، بنابراین تمایل کمتری به خوردن میان وعده های غذایی ناسالم دارد. پروتئین همچنین به ترشح هورمون هایی در بدن کمک می کند که چربی های ذخیره شده بدن را آزاد می کنند. منابع خوب پروتئین شامل تخم مرغ، کره بادام زمینی، پنیر، مرغ و بادام است.