رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و خلق و خوی با یکدیگر چطور؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علوم تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین تغذیه و الگوی رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر نتایج در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های بسیار کمی از انسان در بازه های زمانی کوتاه در دسترس است.

ما بر اساس عادت خود مزاج را اضافه می کنیم. و روحیه افراد را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارند شوخ طبعی مظهر ارتباط است. اینکه کسی بتواند خودش را فشار دهد ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در کودکان و بزرگسالان خاصی وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مطرح شده و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از این نتیجه گرفته شده است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی توسط مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی مانند سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین است که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین است که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شود و می تواند تمرکز و توجه را افزایش دهد. بر نوع تغذیه ، نحوه خوردن غذا و نوع مدل غذا تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان آنها را قطعی اعلام کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز زیادی در این زمینه مشغول هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خوی |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آنها تنظیم خواب ، افزایش خلق و خو و رفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می کند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی یک غذای شیرین دارای چربی زیادی باشد.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و سپس فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد از رژیم غذایی پیروی می کنند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود برخورد می کنند ، احساس ناراحتی می کنند و احساس خوبی ندارند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آن با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز شبیه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. این باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تاثیر گیاه خواری و خوردن گوشت بر رفتار افراد

گوشت ها آندروژن ها را جمع می کنند و گوسفندها حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی هستند که به خوراک دام وارد می شوند. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در غذا باشد. حیوان در بسته بندی مواد غذایی قرار دارد. خلق و خوی.
تحقیقات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نمی توانید سیاه و سفید را ببینید. و مشکلی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز کارساز باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و هر روز ، و اینکه جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و حتی مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بسیار سرگرم کننده بود. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشیدنی ها و آب میوه های تجاری و مضر می شود.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر است. البته ، دستگاه بدن ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین موفقیت های خداوند است ، بهترین عملکرد را دارد.
او به تحولات صنعت غذا اشاره کرد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. پیشرفت در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. همچنین دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و گرایش به فست فودها و چیپس و پنیر که مملو از چربی های اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر کرده و طعم آن را نوازش کنید ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی خود را نشان می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی ممکن است به درستی در برابر عوامل بیماری زا واکنش نشان ندهد و البته سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای آب لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید