خواص لوبیا سفید


خواص لوبیا چشم بلبلی ایمن شد

تهران (پانا) – لوبیا سفید یکی از حبوباتی است که در دنیا پرطرفدار است و خواص شگفت انگیز بسیاری دارد، از تقویت حافظه و قلب گرفته تا رفع یبوست برای بدن.

به گزارش نمناک، این لوبیا کلاسی متفاوت از لوبیای رایج دنیاست. از نظر علمی نام آن Phasillus vulgaris است. این غلات در سراسر جهان بسیار محبوب است و به دلیل تطبیق پذیری، سهولت رشد و همچنین ارزش غذایی آن ارزشمند است. لوبیا سفید به طور گسترده در نیروی دریایی استفاده می شود. این لوبیا به عنوان بخش عمده ای از رژیم غذایی سالم ملوانان استفاده می شود. به دلیل ارزش غذایی بالا و محتوای پروتئین، آنها به غذاهای اصلی در بسیاری از فرهنگ های مختلف تبدیل شده اند و برخلاف بسیاری از سبزیجات و میوه ها می توان آنها را بدون از دست دادن ارزش غذایی خود برای مدت طولانی نگهداری کرد. در حالی که ممکن است به نظر برسد که همه لوبیاها برابر هستند، اما این درست نیست و لوبیا سفید حاوی برخی مواد شیمیایی خاص مانند فسفاتیدیل سرین است.

فواید لوبیا سفید برای سلامتی

لوبیا سفید ممکن است معمولی به نظر برسد، اما دارای تعدادی فواید برای سلامتی است، مانند تقویت شناخت و حافظه، محافظت از قلب، بهبود هضم، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تحریک رشد و کاهش خطر ابتلا به دیابت.

۱. لوبیا سفید برای افزایش و تقویت حافظه و شناخت

اسید فولیک به دلایل مختلف یک ماده مغذی اصلی و مهم برای بدن است، زیرا از نقص لوله عصبی و کم خونی جلوگیری می کند و تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی بدن دارد. کمبود اسید فولیک ارتباط مستقیمی با افزایش سطح هموسیستئین دارد که اغلب منجر به بیماری های عصبی کشنده مانند بیماری پارکینسون می شود. علاوه بر این، یکی از ویتامین های B موجود در لوبیا سفید تیامین است که می تواند به افزایش برخی از انتقال دهنده های عصبی که برای حافظه و شناخت نیاز داریم کمک کند. بنابراین این قرص کوچک می تواند حافظه ما را با افزایش سن حفظ کند.

۲. لوبیا سفید به پیشگیری از سرطان کمک می کند

آخرین تحقیقات نشان می دهد که خوردن لوبیا سفید می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی و غذا نشان داد که فیبر رژیمی از لوبیا پتانسیل فوق العاده ای برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد.

همچنین، تحقیقات موسسه ملی سرطان نشان داده است که جداکننده های محلول و نامحلول در لوبیا سفید وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. مطالعات انجام‌شده در یک دوره زمانی نشان می‌دهد که داشتن لوبیا معمولی مانند لوبیا سفید در وعده‌های غذایی‌تان راهی سالم برای محافظت از خود در برابر سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات است.

۳. لوبیا سفید برای سلامت قلب

منیزیم و اسید فولیک موجود در لوبیا از سلامت قلب محافظت می کند. اسید فولیک سطح هموسیستئین را کاهش می دهد که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. در حالی که منیزیم به روشی مشابه باعث کاهش تنش و فشار در عروق خونی برای کاهش فشار و کاهش فشار خون و جلوگیری از حملات قلبی و سکته می شود.

۴. لوبیا سفید برای پیشگیری از دیابت

غذاهای پر فیبر به دلیل توانایی آنها در تثبیت سطح قند خون و بهبود جذب مواد مغذی از روده مورد ستایش قرار می گیرند. با سطوح سالم گلوکز و انسولین، احتمال ابتلا به دیابت در شما کمتر است و در صورت داشتن این بیماری، فیبر بالای موجود در لوبیا سفید می تواند به کاهش علائم کمک کند.

۵. لوبیا سفید به بهبود هضم کمک می کند

همانطور که گفته شد، لوبیا سفید بسیار غنی از فیبر است که یک جزء ضروری برای سلامت معده و روده است. فیبر می تواند مدفوع را نرم کرده و از علائم یبوست و اسهال جلوگیری کند. علاوه بر این، فیبر حرکات روده را تحریک و عادی می کند. یک رژیم غذایی خوب حاوی فیبر روده ها را تمیز می کند و از بیماری های گوارشی جدی مانند زخم معده جلوگیری می کند.

۶. لوبیا سفید دارای خواص آنتی اکسیدانی است

منگنز یک عامل کلیدی در بسیاری از آنزیم های آنتی اکسیدانی است که می تواند از تکثیر و اثر رادیکال های آزاد جلوگیری کند و این می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن کمک کند. مس همچنین نقش مهمی به عنوان کوآنزیم ایفا می کند و می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو در آن نواحی به تحریک جریان خون، حرکت مفاصل و انعطاف پذیری کلی بدن کمک کند.

۷. لوبیا سفید به رشد و ترمیم کمک می کند

یکی از مهمترین فواید لوبیا سفید، پروتئین بالای آن است. پروتئین ها جریان رشد ثابتی را برای سلول ها، بافت ها، ماهیچه ها، استخوان ها، رگ های خونی جدید و سایر قسمت های بدن که به آن نیاز داریم، فراهم می کنند. پروتئین برای رشد طبیعی ضروری است، اما در عملکرد ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن و تسریع روند بهبود ضروری است. برای گیاهخواران، لوبیا سفید منبع جایگزین خوبی از پروتئین است که حاوی بیش از ۱۵ گرم پروتئین در هر فنجان لوبیا سفید است.

۸. لوبیا سفید برای بهبود گردش خون

حفظ جریان خون طبیعی در بدن برای سیستم های اندام اکسیژن دار و عملکرد طبیعی کلی مهم است. آهن جزء ضروری گلبول های قرمز است و بدون جذب کافی آهن، گردش خون مشکل ساز می شود و شما را در برابر کم خونی، ضعف، کاهش مواد معدنی استخوان، خستگی و گردش خون ضعیف آسیب پذیر می کند. مس نیز در این زمینه بسیار مهم است، زیرا برای سنتز هموگلوبین ضروری است. به عبارت دیگر، آهن بدون مس، بدن از قبل دچار مشکل می شود. خوشبختانه، لوبیا سفید حاوی سطوح بالایی از هر دو است.

لوبیا سفید در طب سنتی

تقویت و افزایش میل جنسی.

این سیکل قاعدگی را در زنانی که خونریزی منظم قاعدگی را تجربه نمی کنند، تنظیم می کند.

ادرارآور است. در افرادی که مزاج سرد یا ضعف جسمانی دارند، ادرار را روان می کند.

قوای جنسی را تحریک می کند، تولید اسپرم را افزایش می دهد و ملین سینه است.

فواید و خواص لوبیا سفید برای زنان باردار

لوبیا سفید حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که نقش موثری در سلامتی دارند. اسید فولیک موجود در لوبیا سفید برای زنان باردار مفید است و مصرف لوبیا سفید در اوایل بارداری از بروز نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری می کند. همچنین این قرص حاوی مقدار زیادی ویتامین B1 (تیامین) است. این ویتامین در سلامت مغز و عملکرد شناختی نقش حیاتی دارد.

خواص لوبیا سفید برای مردان

طبیعت لوبیا سفید از نظر گرما و سرما متعادل است. مصرف لوبیا سفید به دلیل وجود پروتئین در آن باعث افزایش طول عمر، افزایش آمادگی جسمانی و بهبود تعادل گلوکز می شود. این خواص ذکر شده در خواص لوبیا سفید مخصوص آقایان است و در خانم ها یافت نشد. پروتئین یک ترکیب گیاهی متعلق به گروه ایزوفلاون ها است.

چگونه لوبیا سفید بپزیم؟

اگر از حبوبات کنسرو شده استفاده می کنید، حتما قبل از مصرف آن ها را آبکشی کرده و آبکش کنید و اگر از لوبیا خشک استفاده می کنید، قبل از استفاده در پخت و پز آن را خیس کنید. برای این کار روی آنها را تا یک سانتی متر آب سرد بپوشانید و بگذارید یک شب در دمای اتاق بماند.

قبل از استفاده آن را بشویید.

لوبیای خیس شده حدود ۶۰ دقیقه طول می کشد تا برسد.

برای هر فنجان حبوبات نپخته می توانید از سه فنجان آب استفاده کنید. برای خوش طعم شدن لوبیاها هم می توانید مزه دار کنید.

برای طبخ آن از برگ بو، حبه سیر یا گیاهان معطر استفاده کنید.

می توانید کمی نمک نیز به حبوبات اضافه کنید.

مصرف زیاد لوبیا سفید چه عوارضی دارد؟

از آنجایی که لوبیا سفید سرشار از فیبر است، خوردن بیش از حد آنها می تواند باعث درد معده شود زیرا فیبر هنوز هضم نشده است. بنابراین می تواند باعث نفخ، اسهال و یبوست شود.

عوارض مصرف زیاد لوبیا سفید

در روز چند لوبیا می توانید بخورید؟

خوردن حدود نصف فنجان لوبیا می تواند کافی باشد. بیشتر نه.

آیا لوبیا سفید را می توان خام خورد؟

خیر. حبوبات حاوی لکتین هستند و این مواد در صورت مصرف خام سمی هستند.