حجت الاسلام عابدینی: هیچ بی گناهی به دلیل بی حجابی مجازات نشد – پایگاه خبری مدرس


گزارش کردن سایت خبری مدیریت شده; حجت السلام احمد عبدینی در پاسخ به نامه حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی درباره حجاب نوشت:

آقای مصطفی حجت الاسلام والمسلمین آقای غلام عباس هاشمی همدانی، زید عزه العلی

بعد از سلام و تشکر، نوشته های حضرتعالی را خواندم و به ذهنم رسید که توضیحاتی بدهم.

گذر از کنیز، ج: احتجاج به تحمیل حجاب و حجاب بود، نه اصل تن پوش و حجاب.

ب: در آن آیه ۵۹ سوره احزاب، نقاب را برای همه زنان تشریع نکرده است و حکم در این آیه منحصر به زنان مؤمن است. یعنی زنانی که از مردان با ایمان هستند. مصادیق «مؤمنان» را همسران مردان مؤمن دانسته‌اند، اما اگر بخواهید دختران یا خواهران و مادران آنها را نیز اضافه کنید، اولاً این با قوانین اولیه‌ای که خواندیم مطابقت ندارد، زیرا در آیه مباهله به قرائن خارجی می فهمیم که «زن» یعنی پیامبر، زهرا (س) است، برای ما روشن نیست که فرعونیان فقط دختران را زنده نگه داشته اند یا همه زنان را. به هر حال بر فرض زن در آن موارد، قیاس کلی است و شامل دختر، خواهر و مادر می شود، اما طبق آیه ۲۲۳ سوره بقره «نساکم حرث لکم فتوا حرثکم انی شیطم». زنان شما مزرعه شما هستند و هر طور که می خواهید وارد مزرعه خود می شوید.» و آیه ۲ در سوره مجادله: «گلها از شما در نسیم می شکفتند. و از شما کسانی هستند که همسران خود را بیرون می آورند «و آیه ۳ همان سوره» و «یَا ظَهَرونُ عَلَیْهِ النَّسَمِ» و آیات فراوانی درباره طلاق به خدا و اعتکاف در مسجد و… زنان. رجوع به همسران شود.. بنابراین، در صورت عدم تشبیه، استعمال لفظ «نساء» در غیر زوج، عام و مستلزم تشبیه است و چون در آیه مربوطه تشبیهی وجود ندارد، شمول «زنان مؤمن» است. نسبت به – کافر از مردان مؤمن مشکوک است و اصل بر عدم آن است و باید آن را لحاظ کنید.اختلاف هر زنی از مجتهد خود تقلید می کند و آیا به نظر خاصی پایبند است یا به آن پایبند است، نیاز به یک دلیل. این وظیفه زن است، اما وظیفه دولت در این زمینه از کجا می آید؟!

گذشته از همه اینها، این آیات بعد از جنگ جناحی نازل شد و تا آن زمان زنان حجاب سنتی داشتند و بعد از نزول این آیه، زنان مشرک، یهودی و کنیز در جامعه هستند و هستند. او حجاب نداشت و دولت هم موظف به حجاب بود و بحث الزام او به حجاب نبود، پس اگر کسی می خواست حجاب را اجباری کند یا اجبار کند یا به عفاف ببندد دلیل می خواست. . عفاف مورد قبول همه است، اما ارتباط عفاف و حجاب و وجوب حجاب دلیل می خواهد.

نکته دوم. من اصلاً حجاب را کم اهمیت ندانستم، بلکه در مقایسه با عدالت و نماز و زکات آن را کم اهمیت می دانستم. آیا شما این را انکار می کنید؟ آیا آیات «خداوند خوب است» و «عدلاوه عقرب برای تقوا» و امثال اینها در ذهن شریف شما نیست؟ آیا هدف آیه ۲۵ سوره حدید فرستادن همه رسولان و دلایل روشن و کتاب و معیار افزایش حق بیمه نبود؟ آیا تعداد «صالحات عادل» از آیات حجاب بیشتر نیست؟ آیا قرآن از جهنم غفلت کننده از نماز خبر نداده است؟ آیا لازم نیست جامعه از شر رانت داران و کسانی که به نماز می روند خلاص شود؟! آیا بین نماز خواندن و اقامه آن فرقی نیست؟ آیا در دعا به شبهات جوانان پاسخ نمی دهید؟ آیا بیشترین سوء ظن بین جوانان نسبت به بی عدالتی، تعدد شغل برای برخی، بیکاری برخی، پرخوری برخی و گرسنگی برخی دیگر نیست؟

می خواستم بگویم شما باید نیرو و اندیشه و امکانات خود را در راه عدالت بسیج کنید، حجاب و حجاب در اکثر سطوح جامعه خود به خود حل می شود.

نکته سومی که فرمودید حجاب مورد نیاز متدینین و علما و مراجع و خانواده شهداست…اما راه گرفتن آن و بستن و راهنمایی و نیروی انتظامی و تعهد و… نیست. راه اشتباه در پیش گرفته شده است. زن و مرد به زور به لجبازی می افتند. آیا فکر می کنید هیچ بی گناهی به خاطر بی حجابی مجازات شده است؟ بلکه فرمود: کسانی که در مواقع حرام گوش نمی دهند، اظهار نظر در مورد آنها جایز است. او نگفت که به زور قاهره زندانی خواهند شد.

بنابراین مبارزه برای رسیدن به آرمان های شهدا به پایان رسیده است و قطعا راه اقتدار ما را از این آرمان دور خواهد کرد.

نکته چهارم، گفتید احادیث را هم باید در نظر گرفت. باید با مراجعه به مقالات خود در شماره های ۲۳ و ۲۴ مجله فقه سال ۱۳۷۹ که در ۸۶ صفحه نوشته ام و به کتاب احکام الهی و حدود آن در تفسیر مراجعه کنم. سوره نور صادر شده توسط انتشارات. بوستان کتاب قم و ذیل آیه ۳۱ بیش از ۸۰ صفحه نوشتم و به شما اطمینان می دهم که روایات شیعه و سنی را در این بحث در کتب روایی و تفسیری دیده ام و با اطمینان می گویم. حتی روایت صحیح بر اساس آن را لزوم اجبار زنان به حجاب یا عذاب اخروی بی حجاب ها ندانم.

شاید دیگر نیازی به مراجعه به مقاله حجاب عرفی یا شرعی نباشد که در کتاب «منشأ نقد» یا از مقاله «حجاب و بهداشت لهو» که بیش از صد صفحه است. . در کتاب «فقیه معذور» در لبنان تألیف دارالمهاجه البیضاء، اجازه دهید به آن اشاره کنم تا مطمئن شوم که وقت کافی برای این بحث صرف کردم و اکنون نوبت دولت است. تا با مطالعه و بررسی این گروه راه خود را اصلاح کند.

نکته پنجم این است که هیچ دشمنی بدتر از نادانی ما نیست، زیرا هنگامی که از غرور و رنجش و تعصب سیراب شود، بدترین دشمن ما نفس ماست. «عدی النفس النفس بن جنبک» که مستقیماً به هیچ جاده ای منتهی نمی شود.

آری عزیز، اگر جامعه ای عادل با اقتصاد سالم و خدمتگزاران عمومی، انتخابات رقابتی، احزاب آزاد، امور شفاف و روحانیت عمومی داریم، مطمئن باشید که هیچ دشمنی نمی تواند نفوذ کند، اما افسوس.

نکته ششم این است که معلوم می شود من مطالعات زیادی انجام داده ام و مطالب زیادی قبلاً منتشر شده است، بنابراین برای پاسخ به مطالب مطرح شده با شبهه نگاه نکنید، بلکه این احتمال را به من بدهید که دین آنطور که ما فهمیدیم نیست. قبل از آن و اینکه نیاز به مطالعه وجود دارد .. جدید نگذاریم با شیطان سازی دین مردم را از دین بیرون می کنیم. اگر حجاب اجباری نباشد، اکثریت جامعه حجاب را رعایت می کنند و همیشه اقلیتی بوده اند که هنجارشکنی می کنند و هیچ کاری نمی کنند.

این اشتباه را که زن باید سرپوش بگذارد تا مرد در حرام نیفتد خلاص شویم. چون مردها باید به پایین نگاه کنند. «به مؤمنان بگو: به جنگ بروید…» در آغاز اسلام تا سال ششم هجری حجاب حکمی نداشت و حجاب در هر حال حجاب عرفی و نیاز آن بود و بعد از حکومت حجاب آشکار، کنیزان و کفار بدون حکم بودند. . پوشش مذهبی در جامعه و اعتقاد بر این است که زنان باید با حجاب ظاهر شوند، اسلامی کردن جامعه اشتباه است و باید جلوی آن گرفته شود و ترویج شود تا نگاه و اسلامی سازی در بیرون و درون جامعه با عدالت کاهش یابد.

در پایان امیدوارم کار حجاب به دولت سپرده نشود و در حجاب دخالتی نداشته باشد و حداقل برای پنج سال تمام ایده ها و فرصت های خود را به عدالت عرضه کند و همه چیز را توزیع کند. . عادلانه مشاغل، مناصب، رانت ها و امتیازات برای همه، و باید برای همه باشد و مردم را آزاد بگذارند تا تأثیر این کار را بر وجدان و جامعه خود در نظر بگیرند.

السلام علیک و عبد الله الصالحین