تقویت آنتی اکسیدان های بدن در شرایط آب و هوایی آلوده


تغذیه مناسب

تهران (پانا) – نایب رئیس جامعه تغذیه ایران درباره تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا توضیحاتی ارائه کرد.

مجید حسن قمی، نایب رئیس جامعه تغذیه ایران گفت: این روزها باید آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تقویت کنیم، بنابراین از خوردن غذاهایی که به تنهایی باعث اختلال در بدن می شوند و به سیستم ایمنی بدن فشار زیادی وارد می کنند، خودداری کنید. سیستم.” یک عمل

نایب رئیس جامعه تغذیه ایران گفت: کودکان، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و مبتلایان به مشکلات آلرژی در هنگام آلودگی هوا از خانه خارج نشوند. افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند باید کمتر ورزش و فعالیت بدنی سنگین انجام دهند و چشم ها، دهان، بینی و غشاهای مخاطی خود را که در معرض آلودگی هوا قرار دارند بیشتر بشویند.

وی درباره افراد مبتلا به بیماری های خون، سیستم ایمنی، قلب و عروق و سیستم قلبی عروقی گفت: بهتر است از ماسک فیلتر استفاده کنند و کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند.

قمی ادامه داد: از جمله کارهایی که باید انجام دهیم، تعویض لباس در هنگام ورود به منزل و پرهیز از خرید مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در خارج از منزل بدون بسته بندی به فروش می رسند. در این مواقع از خوردن غذاهایی مانند فست فود، ساندویچ و چیپس که باعث ایجاد اختلال در بدن می شود خودداری کنید.

وی بیان کرد: مصرف مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، کیوی، پرتقال و لیمو شیرین حاوی ویتامین E و C می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. در هنگام آلودگی بهتر است از روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن بادام بیشتر استفاده شود. باید آنتی اکسیدان های مورد نیاز خود را تامین کنیم و با مصرف موادی مانند: سیر، دانه کتان، پیاز که خاصیت ضدالتهابی دارند و اسیدهای چرب امگا ۳، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

وی افزود: مصرف آنتی اکسیدان ها را در روزهای آلوده فراموش نکنید. میوه ها و سبزیجاتی مانند جعفری، کلم، ریحان، کلم پیچ، کاهو، هویج، خرمالو، گوجه فرنگی، اسفناج و گشنیز را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

قمی گفت: حداقل ۸-۱۰ لیوان آب و مایعات استفاده کنید. نوشیدن آب از چای سبز که حاوی آنتی اکسیدان ها، برخی ویتامین ها و تئوفیلین است که برای کاهش التهاب مهم هستند.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: لبنیات کم چرب سرشار از منیزیم، فسفر، کلسیم و پروتئین مرغوب هستند و می توانند از ورود سرب به بدن جلوگیری کنند. بذر کتان به دلیل داشتن امگا ۳ نقش محافظتی در برابر آلودگی هوا دارد. ماهی و غذاهای دریایی نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

وی بیان کرد: سیر و پیاز به دلیل ترکیبات خاصی که دارند باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم، آهن، جیوه، سرب و سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، فلفل سبز، گوجه فرنگی و سبزیجات می شوند.موجود .

قمی بیان کرد: این میوه سرشار از ویتامین ها و فلاونوئیدها است که سیستم دفاعی بدن را در برابر عوامل خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها تقویت می کند. میوه هایی مانند سیب، مرکبات، هویج و غلات کامل حاوی مقادیر بالایی پکتین هستند که در کاهش اثرات سرب در بدن بسیار مهم است.

وی افزود: یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها ویتامین E است و منابع آن بادام، زیتون، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سبزیجات برگ سبز است.

گومی گفت: مصرف شیر و لبنیات حاوی پروبیوتیک علاوه بر تامین کلسیم و مواد معدنی می تواند باعث افزایش انواع باکتری های مفید روده و در نتیجه در تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

وی افزود: سلنیوم و روی از مواد معدنی آنتی اکسیدانی هستند، سلنیوم در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات کامل و روی در انواع گوشت، غذاهای دریایی، غلات کامل، نخود، عدس و جوانه گندم وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان