با این ۸ ماده غذایی لاغر شوید


خوراکی

تهران (پانا) – هیچ غذایی وجود ندارد که چربی های اضافی بدن را از بین ببرد، اما می توانید با انتخاب غذاهای سالم به کاهش وزن خود کمک کنید.

به گزارش انجمن ۲۴، اگرچه تنها کاهش وزن بدن سالم را تضمین نمی کند، اما پیشگیری از چاقی و اضافه وزن ناسالم از بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی نیز جلوگیری می کند. اگر می خواهید لاغر شوید و لاغر بمانید بهترین راه انتخاب غذاهای سالم و سیر است.

با این غذاها لاغر شوید

غذاهای زیر به کاهش وزن کمک می کنند:

۱. دانه چیا

وقتی نوبت به کاهش وزن می رسد، فیبر حرف اول را می زند. فیبرهای غذایی بدن را اشباع می کنند، روند هضم را کند می کنند و ما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند. در مورد کاهش وزن، کاهش میزان کالری مصرفی بسیار مهم است.

دو قاشق غذاخوری دانه چیا ۴۰ درصد نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. برای صبحانه می توانید دانه چیا را به همراه مربای توت فرنگی، پودینگ و البته میان وعده های روزانه میل کنید.

۲. ماهی چاق

غذاهای دریایی سرشار از پروتئین هستند و در کاهش گرسنگی و سیر نگه داشتن شما برای ساعت ها موثر هستند. علاوه بر این، غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ هستند که در حفظ سلامت قلب و مغز موثر هستند.

۳. سبزیجات چلیپایی

کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و برگ های سبز تیره مانند کلم پیچ از سبزیجات چلیپایی هستند. مطالعات علمی نشان داده است که این نوع سبزیجات فواید زیادی برای بدن دارند. سبزیجات چلیپایی خطر ابتلا به سرطان و عفونت را کاهش می دهند.

از آنجایی که این سبزیجات کربوهیدرات و کالری کمی دارند، بهترین غذاهای غیر نشاسته ای برای اضافه کردن به رژیم غذایی کاهش وزن هستند. در عین حال می توان از سبزیجات چلیپایی در تهیه انواع سالاد یا اسموتی استفاده کرد.

۴. تمام غلات

بسیاری از مردم فکر می کنند که وقتی می خواهند وزن کم کنند، باید غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، نان و برنج را کنار بگذارند. اما خوشبختانه هنوز هم می توانیم با مصرف غلات کامل نشاسته را در رژیم غذایی خود نگه داریم.

غلات کامل مانند ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای و کینوا سرشار از فیبر هستند و ویتامین ها، مواد معدنی و فیتونوترینت ها را دوست دارند که ما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند.

علاوه بر این، بدن و مغز ترجیح می دهند انرژی خود را از کربوهیدرات ها تامین کنند، بنابراین خوردن این غلات با پروتئین و چربی های سالم، اشتهای ما را برای کربوهیدرات های تصفیه شده و قند (غذاهای چاق کننده) کاهش می دهد و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود.

۵. سیب

میوه ها نیز مانند سبزیجات، غذاهای مناسبی برای کاهش وزن هستند. در این میان، سیب از همه میوه‌ها راحت‌تر در دسترس است و می‌توان آن را برای هفته‌ها بدون فاسد شدن در یخچال نگهداری کرد. سیب به دلیل داشتن فیبر و آب زیاد سیر کننده است.

مطالعات نشان داده است که این میوه در کاهش وزن موثر است. می توانید سیب را با انواع سالاد، سوپ و آب میوه میل کنید. البته خوردن سیب با پوست را فراموش نکنید تا از تمام فواید آن بهره مند شوید.

۶. غذاهای تخمیر شده

تعادل سالم باکتری ها در روده نه تنها سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد، بلکه در سوزاندن چربی بدن نیز موثر است.

برای کاهش وزن علاوه بر مصرف پروبیوتیک ها باید از پری بیوتیک ها نیز استفاده کنید. پری بیوتیک هایی مانند موز، مارچوبه، حبوبات و پیاز برای باکتری های سالم روده ضروری هستند. از جمله منابع غنی پروبیوتیک ها باید به کفیر، ماست و کلم ترش اشاره کرد.

۷. پسته

همه انواع آجیل را می توان در برنامه های رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کرد. این غذاها مملو از چربی های سالم، فیبر و پروتئین هستند. اما در مصرف آجیل زیاده روی نکنید زیرا نتیجه برعکس خواهد بود و به جای کاهش وزن شما را چاق می کند.

هر وعده آجیل – حدود یک چهارم فنجان – حاوی تقریباً ۱۶۰ تا ۲۰۰ کالری است. در میان آجیل ها، پسته کم کالری ترین است. پسته علاوه بر طعم خوب، از دیابت نوع ۲ محافظت می کند و سطح کلسترول را بهبود می بخشد.

۸. آووکادو

آووکادو را می توان تقریباً در هر برنامه غذایی گنجاند. در واقع چربی ها و فیبرهای سالم موجود در آن و همچنین بافت کره ای آووکادو طعم و تمرکز خوبی به غذا می دهد.

اگرچه آووکادو بیش از هر میوه دیگری کالری دارد، اما با خوردن مقدار کنترل شده آن با یک رژیم غذایی سالم می توانید احساس سیری کنید. به همین دلیل، اگر می خواهید به روشی سالم وزن کم کنید، از این میوه استفاده کنید.

از جمله مواد مغذی دیگری که می توانید در یک برنامه غذایی لاغر شوید، باید شکلات تلخ، سینه مرغ یا گوشت قرمز کم چرب، ماهی تن، عدس، انواع سوپ سبزیجات، پنیر دلمه (که سرشار از پروتئین است)، فلفل چیلی، گریپ فروت باشد. و ماست ماست یونانی.

با افزودن این غذاها به رژیم غذایی سالم خود می توانید امیدوار باشید که در مدت زمان کوتاهی وزن کم کنید.

البته مهم ترین چیزی که در کاهش وزن باید در نظر بگیرید، کالری دریافتی روزانه است. اگر کالری بیشتری نسبت به فعالیت های روزانه خود مصرف کنید، نه تنها می توانید وزن کم کنید، بلکه چاق تر نیز خواهید شد. همچنین هنگام کاهش وزن، علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب، باید روزانه نیم ساعت ورزش کنید تا به وزن دلخواه برسید.