این ۹ عادت غذایی را به فرزندان خود بیاموزید


کدکان

تهران (پانا) – تغذیه مناسب کودک برای رشد مطلوب و تامین انرژی و ریزمغذی ها برای رفع نیازهای بدن ضروری است. البته منظور این نیست که کودک را مجبور به خوردن زیاد غذا کنیم زیرا شکم کودک کوچک است و باید در کنار سه وعده غذایی اصلی، دو یا سه میان وعده بخورد.

به گزارش ایلانا، برای اینکه کودک از سنین پایین با اصول تغذیه صحیح آشنا شود، لازم است خانواده به یک سری نکات توجه کنند.

عادات غذایی صحیح باید از سنین پایین در کودکان ایجاد شود زیرا در آینده بر سبک تغذیه آنها تأثیر می گذارد. در واقع، غذاهایی که معمولاً می شناسد و دوست دارد، جزو غذاهای مورد علاقه او باقی می مانند. ارائه انواع غذاها با توجه به سن کودک بهترین راه برای بهبود ذائقه و ایجاد تغذیه مناسب است. همچنین برای لذت بردن از غذا خوردن، کودک به یک محیط آرام مانند برنامه غذایی منظم، غذاهای خوشمزه و یک بزرگسال خوب در کنارش نیاز دارد. همچنین از این سن باید به تدریج اصول غذا خوردن مانند استفاده از قاشق، تمیز کردن دهان با دستمال و… را بیاموزد. عادات غذایی صحیحی که کودک باید یاد بگیرد عبارتند از:

غذا خوردن با خانواده را ترجیح دهید

وقتی کودک از سنین پایین در کنار خانواده غذا می خورد و بدون فشار و رفتار نامناسب برای مجبور کردن آنها به غذا خوردن در کنار آنها حاضر می شود، از لذت چشیدن غذاهای مختلف نیز لذت می برد. همچنین عادات غذایی مانند تشکر کردن، کمک به کل خانواده برای چیدمان غذا و غیره را آموزش می دهد.

غلات کامل را در رژیم غذایی بگنجانید

حداقل نیمی از چیزی که کودک می خورد باید از منابع نشاسته غلات کامل تامین شود زیرا غلات تصفیه شده، حتی اگر به صورت مصنوعی غنی شده باشند، باز هم نمی توانند تمام فواید طبیعی را داشته باشند. به عنوان مثال، غلات کامل حاوی مقادیر فراوانی از ترکیبات معدنی مانند روی هستند و به دلیل فیبر بالا، قدرت سیر کنندگی خوبی دارند.

تشویق به خوردن میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و بسیاری از ریزمغذی های مهم مورد نیاز بدن را تامین می کنند. تنوع رنگ آنها نیز ذائقه کودک را تحریک می کند. البته آب میوه هرگز ارزش غذایی میوه را ندارد زیرا حتی انواع طبیعی آن قند زیادی دارد و قسمت زیادی از ویتامین ها و فیبر آن از بین می رود و تاثیری در رفع گرسنگی ندارد.

غذاهای سالم تهیه کنید

کودکان باید با طعم ماهی، حبوبات، آجیل و مغزها آشنا شوند زیرا این غذاها منابع ارزشمند پروتئین هستند و می توانند جایگزین گوشت شوند. البته در مورد مغزها خطر خفگی کودک وجود دارد که اگر خیلی محکم له شوند یا له شوند بهتر است.

از غذاهای بدون چربی خودداری کنید

کودک برای انرژی به منابع چربی نیاز دارد. البته این به معنای غذاهای سرخ کردنی نیست، بلکه چربی های سالم مانند روغن های گیاهی و کره باید در برنامه غذایی کودک گنجانده شود. البته لبنیات بدون چربی و غذاهای رژیمی بدون قند و چربی برای کودکان مناسب نیست.

به غذاهای خانگی عادت کنید

اگر کودک دائماً از غذاهای آماده استفاده می کند، به تدریج طعم آن به سمت نمک، شیرین و پرچرب می شود. ویژگی آشپزی خانگی توانایی آن در کنترل میزان افزودنی های غذا و استفاده از بهترین مواد است.

از نمک و شکر زیاد استفاده نکنید

کودک را تشویق کنید که از سنین پایین غذاهای بدون نمک بچشد زیرا در آینده هوس خوردن غذاهای شور خواهد شد. حتی بدون افزودن نمک، بسیاری از غذاها مانند پنیر، سس و غیره حاوی نمک هستند. این نکته در مورد شکر و شکلات نیز صدق می کند، از شیرینی ها نباید به عنوان جایزه استفاده کرد زیرا ولع شدید در کودک ایجاد می شود.

هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید

خوردن هنگام تماشای تلویزیون علاوه بر آسیب رساندن به روابط صمیمی خانوادگی و جلوگیری از درک صحیح پیام سیری حتی برای بزرگسالان. در چنین شرایطی تمایل به پرخوری افزایش می یابد. امروزه برخی از مادران برای تشویق کودک به غذا خوردن موبایل یا تبلت به نوزاد می دهند.

در تهیه غذا شرکت کنید

وقتی کودک درگیر تهیه غذا می شود، ساختار و شکل انواع غذاها را بهتر می شناسد. این تجارت فرصتی برای طعم دادن به غذا نیز فراهم می کند. از سوی دیگر، کودک تمایل بیشتری به خوردن غذایی دارد که در تهیه آن نقش داشته است.