اگر به دنبال آرامش هستید، این میوه پاییزی را فراموش نکنید


آتش

تهران (پانا) – مصرف اسانس نارنگی اثرات آرام بخشی قابل توجهی دارد و می تواند زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش دهد.

به گزارش ثریا، بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله علمی Molecules منتشر شده است، مصرف اسانس نارنگی چه به صورت موضعی و چه به صورت استنشاقی اثرات آرام بخشی قابل توجهی دارد و در عین حال زمان لازم برای کاهش خواب آلودگی را نیز به همراه دارد. شاید عجیب به نظر برسد، اما استنشاق اسانس ماندارین رقیق نشده توانایی تمرکز را افزایش می دهد.

اسانس نارنگی شفا دهنده ذهن

در یک مطالعه قابل اعتماد که نتایج کامل آن از طریق مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده در دسترس است، محققان اثرات اسانس نارنگی را بر روی ۱۰ داوطلب و ۱۰ زن آزمایش کردند.
تیم تحقیقاتی ۵۰ واحد یا یک قطره اسانس ماندارین را روی یک تکه کاغذ صافی ریخته و آن را زیر بینی شرکت کنندگان قرار داد تا تأثیر استنشاق این ترکیب را بر امواج مغزی آنها بررسی کند.

در بخش دیگری از این مطالعه، محققان ۲۵ میکرولیتر اسانس رقیق شده را به غلظت های ۱:۱۰۰۰ و ۱:۸۰۰۰ تقسیم کردند و سپس غلظت های رقیق شده را به کاغذهای صافی منتقل کردند و دو تکه کاغذ را به طور جداگانه در داخل بالش شرکت کنندگان قرار دادند.

قابل ذکر است، این رویکرد برای تجزیه و تحلیل اثر اسانس نارنگی بر امواج مغزی تغییر یافته، احساس آرامش و زمان خواب طراحی شده است. داده های به دست آمده از دو مطالعه فوق نتایج زیر را نشان می دهد:

استنشاق روغن نارنگی رقیق نشده سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می کند و از این طریق فعالیت های مغز مربوط به تمرکز و تفکر منطقی را تقویت می کند.

استنشاق اسانس رقیق شده اثر آرام بخشی دارد و زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش می دهد.

به طور کلی با توجه به فواید هر نوع اسانس تهیه شده، توصیه می شود اسانس رقیق نشده را در طول روز و اسانس رقیق شده را در عصر و در پایان روز استنشاق کنید.

استنشاقی، مصرف داخلی و موضعی
در دنیای امروز و با وجود پیشرفت های علمی گسترده، معمولاً اثرات درمانی و فواید دارویی اسانس ها دست کم گرفته می شود.

این مشکل ممکن است ناشی از عدم علاقه افراد به استفاده از اسانس های طبیعی برای استنشاق باشد. در واقع اعتقاد بر این است که مصرف خوراکی همیشه تأثیر بهتر و بیشتری بر جای می گذارد.

اسانس ها معمولاً به یکی از سه شکل زیر استفاده می شوند که شامل اسانس نارنگی می شود:

داخلی: وقتی اسانس ها به صورت داخلی مصرف شوند، به عنوان یک “غذا” یا “مکمل غذایی” در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت های داروسازی اسانس ها یا عصاره های به دست آمده از گیاهان، میوه ها یا هر محصول طبیعی دیگر را به صورت مکمل ها فرموله کرده و به علاقه مندان عرضه می کنند. مصرف این دسته از مکمل ها معمولا بی ضرر است و برای درمان بیماری ها استفاده نخواهد شد.

– موضعی: اگر از اسانس نارنگی به صورت موضعی استفاده می کنید، باید بدانید که در این صورت اسانس مورد نظر به عنوان یک فرمولاسیون آرایشی شناخته می شود. با این حال، این ترکیبات به اندازه کافی کوچک هستند که از طریق پوست جذب می شوند و اثر فیزیولوژیکی دارند.

استنشاق: عصاره های روغن را می توان مستقیماً از داخل ظرف، کف دست، بخارساز یا روش های مختلف دیگر استنشاق کرد. پس از استنشاق از طریق بینی، مولکول های سازنده اسانس به اعصاب بویایی می رسند و می توانند از این طریق بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارند.

بر اساس این مکانیسم، مطالعات مختلفی در مورد تأثیر واقعی اسانس ها بر بدن انسان انجام شده است. در همین حال، برخی ثابت کرده اند که استنشاق اسانس نارنگی تأثیر مثبتی بر خلق و خو، انرژی، کیفیت خواب، تمرکز و عملکرد ورزشی دارد.

اما چرا اسانس نارنگی؟ چون ارزان است، بوی بسیار خوبی دارد و عوارض شناخته شده قرص های خواب آور شیمیایی را ندارد. از آنجایی که برچسب اسانس از نظر قانونی الزامی برای درج مزایای سلامتی آنها نیست، افراد زیادی در مورد آنها نمی دانند.

به گفته مصرف کنندگان، استفاده از اسانس ماندارین در داخل دستگاه بخور برای رهاسازی مداوم در شب در اتاق خواب تأثیر بسیار خوبی دارد و کیفیت خواب را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

محتوای اسانس نارنگی

اسانس نارنگی از پوست میوه به دست می آید. در طی این فرآیند که در واقع پرس سرد است، روغن ها بدون قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد پرس می شوند و خواص آن ها حفظ می شود. در جدول زیر فراوان ترین ترکیبات موجود در این اسانس بر اساس غلظت قابل مشاهده است:

هر یک از ترکیبات فوق تأثیر منحصر به فردی بر فیزیولوژی انسان دارد به همین دلیل است که می توان از یک اسانس طبیعی انتظار مزایای متفاوتی داشت.